صفر تا صد صافکاری Pdr

صافکاری pdr امروزه یکی از سریع‌ ترین و مقرون به صرفه ‌ترین روش های صافکاری خودرو به شمار می آید. فرآیند pdr از سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست برخوردار است. به نوعی می توان گفت این روش تحولی نو در فرآیند ترمیم بدنه خودرو می باشد. این نوع صافکاری به طور کامل در بخش صافکاری و نقاشی اتوشناس انجام می گردد.

[gravityform id=”9″ title=”false” description=”false”]

صافکاری pdr چیست؟

روش های قدیمی جهت صافکاری بدنه خودرو به مرور زمان به دلیل آسیب هایی که به خودرو وارد می کردند به نوعی منسوخ شده اند. امروزه روش صافکاری pdr (Paintless dent repair) به دلیل مزیت های بسیار زیاد بهترین جایگزین برای روش های قدیمی است. در واقع  با انتخاب این روش به راحتی و با حداقل میزان آسیب به خودرو می توان محل فرورفته را به حالت اولیه برگرداند. این روش بهترین گزینه جهت ترمیم آسیب‌ های جزئی به خودرو می باشد.

با انتخاب فرآیند pdr رنگ اصلی و فابریکی خودرو نیازی به ترمیم نخواهد داشت. همچنین این روش کاربردی خودرو را از رنگ آمیزی مجدد بی نیاز می سازد، زیرا فرورفتگی ‌ها را به بهترین شکل پر کرده و به حالت اولیه بر می گرداند.

نتیجه اصلی فرآیند پی دی آر به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل مهم و تاثیر گذار تجربه و مهارت متخصص می باشد. به هر اندازه که تکنسین و صافکار مهارت و تجربه بالایی داشته باشد نتیجه نهایی فرآیند پی دی آر بهتر است.

از دیگر عوامل و فاکتورهایی که میزان موفقیت این روش به آنها بستگی دارد میزان کشش فلز، محل ضربه، انعطاف پذیری رنگ و اندازه فرورفتگی است. اگر میزان فرورفتگی و آسیب دیدگی در خودرو بیشتر باشد کار نتیجه مطلوب تری نخواهد داشت. همچنین صافکاری pdr به دلیل اینکه بدنه خودرو سنباده زده نمی شود نسبت به صافکاری‌ های معمولی به زمان کمتری جهت اجرا نیاز دارد. برای انجام صافکاری بدون رنگ به یکسری دستگاه ها و تجهیزات خاص نیاز است. در واقع همه فعالیت های این تجهیزات بر روی سطح داخلی خودرو صورت می گیرد.

نگاهی بر تاریخچه صافکاری pdr

بهتر است بدانید افراد ۱۷۰۰ سال پیش توانسته اند صافکاری pdr را انجام دهند. در واقع این تاریخچه مصادف با زمانی است که مصریان باستان ظروف مسی، طلا و نقره خود را بازسازی کردند. بعد از اختراع خودرو فرآیند پی دی آر به منظور تعمیر و ترمیم خودروهای آسیب به طور گسترده ای رایج شد.

ایده تعمیر بدنه خودرو بدون رنگ برای اولین بار توسط فردی به نام اسکار فلایگ مطرح شد. اسکار فلایگ در شرکت مرسدس بنز و در قسمت مراقبت از رنگ مشغول به فعالیت بود. این شخص برای اولین بار توانست بدون از بین بردن رنگ خودرو آسیب ‌دیدگی‌ های جزئی  آن را با استفاده از یک چکش چوبی به خوبی تعمیر و بر طرف کند.

در این زمان افراد زیادی از ایده اسکار فلایگ حمایت کردند، از اینرو این ایده موجب شد تا فرآیند pdr از کشور آلمان آغاز شود.

بعد از استقبال بی نظیری از این روش صافکاری این ایده در صنعت خودروسازی آمریکا توانست به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. با گذشت زمان استفاده از این ایده اسکار فلایگ علاوه بر آمریکا و آلمان  در سراسر جهان رایج شد. به گونه ای که امروزه می توان شاهد استفاده گسترده از روش صافکاری pdr جهت ترمیم فرورفتگی های ایجاد شده بر روی خودرو بود. در واقع مزیت های فرآیند پی دی آر به نوعی موجب شد تا این روش جایگزینی مناسب برای روش های سنتی و صافکار با رنگ به شمار آید.

موارد استفاده از صافکاری pdr

امروزه صافکاری pdr از کاربردهای متنوعی برخوردار است. از این روش کاربردی اغلب برای بر طرف سازی فرورفتگی های کوچک و جزئی استفاده می شود. در ادامه با فاکتورهایی که می توان آسیب های ناشی از آنها را با استفاده از این فرآیند ترمیم نمود آشنا خواهیم شد.

موارد استفاده از صافکاری pdr

آسیب‌ های ایجاد شده بر اثر ضربات ناشی از بارش تگرگ:

یکی از موارد استفاده از این صافکاری تعمیر آسیب های ایجاد شده بر اثر ضربات ناشی از بارش تگرگ است. ریزش تگرگ با تاثیر بر روی بر صفحات افقی بدنه خودرو باعث ایجاد فرورفتگی‌ های کوچکی بر روی سقف، کاپوت، تنه و قسمت بالای گلگیرهای وسیله نقلیه می شود. تگرگ های بزرگ تر معمولا فرورفتگی ‌های بزرگ تری را بر روی بدنه خودرو ایجاد می کنند و در نتیجه سختی کار بیشتر خواهد شد. در واقع  فرورفتگی های ناشی از بارش تگرگ تا زمانی که ترکی بر روی خودرو وجود نداشته به راحتی قابل تعمیر هستند

صدمات ایجاد شده بر اثر تصادف:

یکی از دلایل ایجاد فرورفتگی‌ های کوچک بر روی بدنه خودرو و قسمت های مختلف آن تصادف می باشد. معمولا خراش های کوچکی بر روی درب، گلگیر، سپر و سطح بدنه وسیله نقلیه خودرو در اثر برخورد با خودروی دیگر به وجود می آید. این نوع فرورفتگی ها را با استفاده از صافکاری pdr به راحتی می توان بر طرف کرد.

برخورد توپ یا موارد شبیه به آن:

از دیگر مواردی که فرورفتگی های حاصل از آن ها را می توان با استفاده از صافکاری بدون رنگ تعمیر کرد برخورد توپ با وسیله نقلیه است. پرتاب توپ های ورزشی همچون توپ فوتبال، گلف، بسکتبال، بیس ‌بال و … ممکن است در وسیله نقلیه یکسری فرورفتگی ها را ایجاد کند. این فرورفتگی ها تا زمانی که عمیق نباشند را می توانید با استفاده از صافکاری pdr بر طرف نمایید.

ضربه خوردن به درب خودرو:

از دیگر مواردی که می توان فرورفتگی های آن را با استفاده از صافکاری بدون رنگ ترمیم و تعمیر کرد ضربه خوردن درب خودرو است. در برخی موارد همچون برخورد درب خودرو با جدول، وسایل نقلیه دیگر، درب پارکینگ و … ممکن است یکسری فرورفتگی های بر روی بدنه خودرو ایجاد شود. این فرورفتگی ها اگر دارای دچار چین و چروک نباشند و یا رنگ آنها دچار ترک نشوند را می توان با استفاده از فرآیند pdr  تعمیر کرد.

صافکاری pdr درب خودرو

فرورفتگی های حاصل از برخورد اجسام با خودرو:

علاوه بر موارد ذکر شده برخی موارد نیز وجود دارند که باعث ایجاد فرورفتگی ‌های کوچک در خودرو می شوند. برای مثال افتادن اجسام بر روی خودرو، برخورد یک سبد خرید در پارکینگ فروشگاه ها با خودرو از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد فرورفتگی‌ های کوچک در خودرو می شوند. در واقع یک صافکار ماهر و مجرب با استفاده از روش صافکاری pdr قادر است این فرورفتگی ها را به بهترین شکل به حالت اولیه باز گرداند.

علاوه بر موارد ذکر شده امروزه از فرآیند پی دی آر به منظور کاستن از میزان بتونه در صافکاری های با رنگ به طور قابل توجهی نیز استفاده می شود. از روش صافکاری پی دی آر می توان در تمامی قسمت های اتومبیل برای رفع فرورفتگی های آنها استفاده کرد. این قسمت ها شامل کاپوت‌ های فیبر‌ کربن، گلگیرهای فایبرگلاس و سپرهای پلاستیکی است. اگر صفحات پلاستیکی دچار خرابی شوند لازم است تعویض شوند. به جزء این قطعات ذکر شده تمامی قسمت های دیگر خودرو را می توان با استفاده از فرآیند pdr  به بهترین شکل ترمیم کرده و آنها را به حالت اولیه باز گردانند.

مزایای صافکاری pdr

استفاده از صافکاری pdr از مزیت های بسیار زیادی برخوردار است. وجود این مزایا و قابلیت ها به نوعی باعث شده تا امروزه صافکاران از روش پی دی آر به طور گسترده ای جهت ترمیم و رفع فرورفتگی های بدنه خودرو استفاده کنند. بد نیست نگاهی مختصر به برخی از این مزیت ها داشته باشیم.

مزایای استفاده از صافکاری pdr

صرفه جویی در زمان:

یکی از مزیت های مهم این نوع روش صافکاری صرفه جویی در زمان است. در واقع صافکاری بدون رنگ جهت اجرا به زمان کمی نیاز دارد، از اینرو در کمترین زمان ممکن می توان خودروی آسیب دیده خود را ترمیم کرد. این روش نسبت به روش های دیگر با سرعت بالاتری انجام می شود. با انتخاب این روش می توان در زمان و انرژی صرفه جویی کرد. اجرای روش های سنتی و صافکاری با رنگ ممکن است چندین روز طول بکشند.

جلوگیری از کاهش قیمت خودرو:

یکی از مزیت های مهم استفاده از روش صافکاری pdr جلوگیری از کاهش قیمت خودرو است.  هرگونه خسارت یا آسیب به خودرو به نوعی کاهش ارزش خودرو را به دنبال دارد. اگر ماشین دچار آسیب یا تورفتگی شود با استفاده از صافکاری پی دی آر به راحتی می توان ماشین را تعمیر کرد. در واقع شما با استفاده از این نوع روش صافکاری می توانید فرورفتگی های ایجاد شده را بدون آسیب به رنگ ماشین و بدو آنکه مشخص باشند تعمیر نمایید.

عوض کردن قطعه فابریک به نوعی موجب افت قیمت ماشین می شود. در روش pdr قطعات آسیب دیده ماشین بدون رنگ تعمیر می شوند که این کار باعث عدم تعویض آن ها می شود، از اینرو عدم تعویض قطعات نقش به سزایی در قیمت خودرو دارد. همچنین از آنجا که صافکاری بدون رنگ می تواند بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تو رفتگی های ماشین را از بین ببرد، از اینرو باعث کاهش قیمت خودرو نمی شود.

هزینه مناسب و به صرفه:

از دیگر مزایای مهم و قابل توجه صافکاری pdrهزینه مناسب و به صرفه است. در واقع با انتخاب این روش به راحتی و بدون نیاز به رنگ با کمترین هزینه می توانید خودروی خود را تعمیر نمایید. با صرفه جویی حداقل 60 درصدی در هزینه‌ ها می توان بدنه خودرو را به شکل اولیه درآورد. هزینه صافکاری بدون رنگ نسبت به تعمیرات و رنگ آمیزی سنتی بسیار کمتر می باشد. به نوعی می توان گفت استفاده از این روش از نظر اقتصادی بسیار مناسب و به صرفه است.

نداشتن نگرانی از تطبیق رنگ:

یکی از مزیت های مهم استفاده از صافکاری pdr نداشتن نگرانی از تطبیق رنگ است. در واقع در این روش بر خلاف روش های سنتی نگرانی در زمینه عدم تطبیق رنگ وجود نخواهد داشت، زیرا در این روش از رنگ استفاده نمی شود.

قبل و بعد از صافکاری pdr

باز نکردن قطعات خودرو در اغلب مواقع، جلوگیری از برش دادن قطعات دوبل خودرو، عدم آسیب به رنگ خودرو و باقی نماندن هیچ گونه اثر خوردگی از دیگر مزیت های استفاده از این روش به شمار می آیند. در حالت کلی با انتخاب این فرآیند علاوه بر اینکه می توان فرورفتگی های موجود در خودرو را بر طرف ساخت می توان از مزایای ذکر شده نیز بهره مند شد.

معایب صافکاری pdr

بهتر است بدانید صافکاری pdr علاوه بر مزیت های ذکر شده از معایبی نیز برخوردار می باشد. در صافکاری کاری بدون رنگ بر خلاف صافکاری با رنگ به ظریف کاری های بسیار زیادی نیاز است. همچنین صافکاری با رنگ از دقت بالاتری نسبت به صافکاری بدون رنگ برخوردار می باشد. در نوع صافکاری با رنگ صافکار بدون نیاز به ظریف کاری کار خود را به آسانی و با خیال راحت انجام می دهد. در صافکاری بدون رنگ احتمال دارد مقداری موج بر روی بدنه ماشین باقی بماند، از اینرو نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.

این در حالی است که در صافکاری با رنگ بدنه ماشین کامل تر ترمیم می شود، زیرا صافکاری با رنگ پایه و اساسی تر است. در حالت کلی برای انجام صافکاری با رنگ لازم است هزینه بیشتری را محتمل شوید. از طرفی صافکاری با رنگ به مدت زمان بیشتری نیاز داشته و معمولا با افت قیمت خودرو در بازار فروش همراه می باشد.

مراحل انجام صافکاری pdr

بهتر است بدانید برای اینکه صافکاری پی دی آر از نتیجه مطلوب و ایده آلی برخوردار باشد لازم طی یکسری مراحل خاص انجام می شود، از اینرو بد نیست نگاهی مختصر به هر کدام از این مراحل ها داشته باشید.

مرحله تجزیه و تحلیل فرورفتگی در صافکاری pdr :

اولین مرحله در فرآیند پی دی آر تجزیه و تحلیل فرورفتگی است. یک تکنسین ماهر و مجرب در ابتدا فرورفتگی ها را با دقت بررسی می کند. همچنین لازم است نحوه دسترسی به پشت این فرو رفتگی‌ ها را مورد ارزیابی قرار دهد. تکنسین بعد از شناسایی و بررسی نقاط مورد نظر لازم است نقطه ای را جهت شروع کار خود انتخاب کند. این تکنسین متخصص برای مشاهده پیچیدگی های فرورفتگی از LED مجهز به مکش استفاده می کند. برای مشاهده بهتر فرورفتگی لازم است این کار در منطقه ای دور از نور مستقیم خورشید انجام شود. بعد از تجزیه و تحلیل فرورفتگی می توان وارد مرحله بعد شد.

مرحله اول صافکاری pdr

برگرداندن بدنه به حالت اولیه:

دومین مرحله جهت انجام صافکاری pdr برگرداندن بدنه خودرو به حالت اولیه است. برای این کار تکنسین از یکسری میله‌ های فلزی بلند به نام میله‌ های  پی دی آر استفاده می کند. در واقع  از میله های پی دی آر جهت رسیدن به شکاف های کوچک بین بخش ‌ها، پانل ‌ها و دیگر سوراخ های بدنه خودرو استفاده می شود. بعد از این مراحل صافکار با استفاده از ابزار صافکاری فرورفتگی را به سمت بالا فشار می دهد و فلز را به شکل اولیه در می آورد. این مرحله لازم است با دقت و توجه خاصی انجام شود.

پخش یکنواخت سطح:

سومین مرحله به منظور انجام فرآیند pdr پخش یکنواخت سطح است. بهتر است بدانید ضخامت فلز در منطقه کار به دلیل  فرآیند صافکاری  پی دی آر و تشکیل فرورفتگی یکسان نمی باشد. در مرحله سوم فلز اطراف منطقه آسیب دیده با فشار دادن فرورفتگی به سرعت صاف شده و با این کار حلقه ‌ای کم رنگ ایجاد می شود. تکنسین برای هم تراز کردن سطح آسیب دیده با بقیه بدنه خودرو از یک چکش پلاستیکی برای ضربه زدن به حلقه استفاده می کند. با این کار سطح به صورت یکنواخت هم تراز می شود.

پرداخت محل تعمیر:

مرحله چهارم برای انجام صافکاری pdr پرداخت محل تعمیر است. از آنجا که در حین فرآیند تعمیر فرورفتگی ترمیم شده ممکن است دارای ناهمواری باشد، از اینرو لازم است صافکار به پرداخت محل تعمیر با دقت خاصی بپردازد. برای این کار صافکار از یک سنباده صیقل دهنده و مرطوب با سرعت بالا استفاده می کند. بهتر است بدانید صافکار لازم است تا زمانی که سطح بدنه کاملا صاف و شفاف شود این تکنیک را ادامه دهد.

صافکاری pdr اتوشناس

تکرار در صورت لزوم:

آخرین مرحله جهت انجام این نوع صافکاری تکرار در صورت لزوم است. مراحل ذکر شده را تا زمانی که فرورفتگی به طور کامل برداشته و اصلاح گردد لازم است تکرار کرد. جهت مشاهده تغییرات عالی و مطلوب این فرآیند مستلزم حوصله، صبر و تجربه بالا است. در واقع نتیجه نهایی کار ارتباط مستقیمی با صبر، پشتکار و مهارت صافکار دارد. به هر اندازه که صافکار مراحل ذکر شده را با صبر و با تکیه بر دانش خود انجام دهد نتیجه کار بهتر می شود.

انجام صافکاری pdr چقدر طول می‌کشد؟

همانطور که می دانید یکی از مزیت های مهم و قابل توجه صافکاری pdr سرعت بالای اجرای آن می باشد. فرآیند pdr در مقایسه با روش های سنتی در زمان کمتر و بسیار سریع‌ تر انجام می ‌شود. در صورتی که خودروی شما دچار آسیب دیدگی جزئی باشد و به قطعات اضافی نیاز نداشته باشد پس از گذشت چند ساعت و در همان روز می توانید خودروی خود را تحویل بگیرید. در صورتی که خودروی شما دارای فرورفتگی و خسارت‌ های زیادی باشد فرآیند ترمیم و تعمیر خودرو احتمال دارد چند روز طول بکشد. در حالت کلی فرآیند پی دی آر بر خلاف روش های سنتی برای اجرا به زمان کمتری نیاز دارد.

قطعات قابل تعمیر بدنه با صافکاری pdr

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده این است که چه قسمت هایی از خودرو را می توان با صافکاری بدون رنگ تعمیر کرد. بهتر است بدانید عوامل و فاکتورهای متعددی بر روی انجام این شیوه صافکاری تاثیر گذار هستند. یکی از این عوامل شکل بدنه و شدت فرورفتگی روی خودرو است. همچنین نحوه دسترسی به پشت بدنه از دیگر عواملی می باشد صافکاری pdr به آن بستگی دارد. در ادامه با قطعاتی از خودرو که می توان آنها را با استفاده از صافکاری بدون رنگ تعمیر کرد آشنا خواهیم شد.

اکثر درب های خودرو:

 با استفاده از فرآیند  پی دی آر به راحتی می توان اکثر درب‌ های خودرو  را تعمیر و ترمیم کرد. از آنجا که درب های خودرو به راحتی از خودرو جدا می شوند، از اینرو صافکارها به راحتی به قسمت پشت درب‌ ها دسترسی دارند. در واقع صافکاران به دلیل دسترسی آسان به راحتی می توانند فرورفتگی ‌ها را بیرون آورده و آنها را به شکل اولیه خود بازگردانند. اگر درب خورد دچار فرورفتگی های عمیق و چین خورده باشد با استفاده از فرآیند پی دی آر نمی توان آنرا تعمیر و ترمیم کرد.

گلگیرهای جلو:

از دیگر قسمت های خودرو که می توان آن ها را با استفاده از صافکاری pdr تعمیر نمود گلگیرهای جلو می باشند. در صورتی که میزان آسیب و شدت فرورفتگی کم باشد می توان از این روش کاربردی استفاده کرد. در واقع یک صافکار ماهر و مجرب با دسترسی راحت به این قسمت از خودرو و با استفاده از تجهیزات خاص خود می تواند فرورفتگی های ایجاد شده در این قسمت را به خوبی ترمیم نماید.

کاپوت‌ خودرو:

از دیگر قطعات خودرو که با استفاده از صافکاری pdr به راحتی می توان آن را تعمیر نمود کاپوت‌ خودرو است. کاپوت از جمله قسمت هایی از یک خودرو می باشد که به راحتی از آن جدا می شود. در واقع صافکار به دلیل دسترسی راحت به کاپوت قادر است فرورفتگی‌ های روی آن را تعمیر نماید. استفاده از این روش تا زمانی پاسخگو می باشد که فرورفتگی های ایجاد شده خیلی پیچیده نبوده و رنگ کاپوت سالم باشد.

اگر کاپوت خودرو از نوع  فایبرگلاس و فیبر‌کربنی باشد نمی توان با استفاده از این روش آنها را تعمیر کرد. در این موارد بهترین راه تعویض قطعات مورد نظر می باشد. در واقع تشخیص میزان فرورفتگی و آسیب به دانش و تخصص صافکار بستگی دارد.

صافکاری pdr کاپوت

سقف خودرو:

سقف خودرو از جمله قسمت هایی است که با استفاده از صافکاری بدون رنگ می توان فرورفتگی های ایجاد شده بر روی آن را بر طرف ساخت. در صورتی که خودرویی چپ کند و سقف آن آسیب ببیند جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا بیشتر فرورفتگی ‌های موجود در سقف با استفاده از فرآیند پی دی آر کاملاً قابل تعمیر می باشند. همچنین آسیب‌ های ناشی از افتادن اجسام روی سقف و تگرگ را به راحتی می توان با این فرآیند حذف نمود.

ابزار صافکاری pdr

امروزه صافکاران از ابزار خاصی جهت اجرای این فرآیند کاربردی استفاده می کنند. ابزار صافکاری شامل میله ‌های PDR، اهرم‌ های کششی، دستگاه مکنده و دستگاه مغناطیس هستند.

میله های پی دی ار از مهم ترین ابزارهای صافکاری بدون رنگ به شمار می آیند، از اینرو نگاهی مختصر به این ابزار کاربردی خواهیم داشت. این نوع میله ها که یکی از ابزارهای مهم صافکاری pdrهستند برای رفع فرورفتگی ‌های بدنه خودرو  بهترین گزینه محسوب می شوند.

ابزار صافکاری pdr

این نوع میله ها امکان دسترسی به تمام نقاط بدنه خودرو را فراهم می کنند. به جرات می توان گفت میله های پی دی آر جزء پرکاربرد ترین ابزار در زمینه صافکاری پی دی آر هستند. کیفیت کاری این نوع میله ها نسبت به کاری که با قالب تنه صافکاری انجام می شود بسیار بهتر و بالاتر است. میله های پی دی آر برای استفاده در بیشتر قسمت های بدنه خودرو طراحی شده اند. همچنین اندازه این میله ها بین ۲۲ پارچه تا ۶۰ پارچه می باشد. میله های پی دی آر دارای مدل های مختلفی هستند.

یکی از این مدل ها میله چرخشی بوده که به منظور استفاده در قسمت هایی که امکان چرخش میله وجود دارد طراحی شده است. همچنین از دیگر مدل های میله دی پی آر می توان به مدل اهرمی اشاره کرد.

میله های اهرمی دارای بیشترین استفاده و کاربرد در قطعات جدا شونده مانند کاپوت هستند. میله دم ماهی که دارای استفاده در نقاطی با فضای کم می باشد از دیگر انواع میله های پی دی آر است.

تاثیر شکل و اندازه فرورفتگی‌ ها در نتیجه صافکاری pdr

دشواری صافکاری pdr به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. از آنجا که همه ماشین ها دچار ضربه یا آسیب یکسانی نخواهند شد، از اینرو هر کدام دارای فرورفتگی منحصر به فرد و خاصی هستند. در واقع هر کدام از خودرو ها به دلیل ضربه و شکل وسیله ‌ای که باعث ایجاد آسیب به آن‌ ها شده دارای فرورفتگی ‌ها متفاوتی می باشند. از آنجا که هر کدام از فرورفتگی ها دارای اشکال و اندازه های متفاوتی هستند، از اینرو بهتر است نگاهی مختصر به عوامل تاثیر گذار بر روی نتیجه نهایی کار داشته باشیم.

عمق فرورفتگی در صافکاری pdr:

یکی از نکاتی که تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه نهایی کار دارد عمق فرورفتگی ایجاد شده بر روی خودرو می باشد. فرورفتگی های سطحی نسبت به فرورفتگی ‌های عمیق بسیار راحت تر و سریع تر ترمیم می شوند. در صورتی که فرورفتگی روی سطح خودرو عمق بیشتری داشته باشد شانس بازگشت بدنه خودرو به شکل اولیه بسیار کم می باشد. در حالت کلی اگر فرورفتگی در وسیله نقلیه دارای عمق کمتری باشد محل آسیب دیده با استفاده از فرآیند پی دی آر به حالا اولیه خود بر می گردد.

پیچیدگی فرورفتگی:

بهتر است بدانید ارزیابی پیچیدگی خود ضربه و میزان فرورفتگی آن قسمت بسیار مهم و تاثیر گذاری بر روی نتیجه نهایی روش صافکاری pdr دارد. به هر اندازه که فرورفتگی پیچیده ‌تر باشد تعمیر و صافکاری خودرو نیز دشوارتر و سخت تر می شود. به نوعی می توان گفت پیچیدگی فرورفتگی با سختی و دشواری صافکاری پی دی آر ارتباط بسیار مستقیمی دارد.

کیفیت و میزان کشسانی رنگ:

از دیگر عامل های تعیین کننده سختی فرآیند pdr می توان به محدودیت کشسانی رنگ وسیله نقلیه اشاره کرد. لازم است بدانید رنگ خودرو تا زمانی منعطف می باشد که شروع به ترک خوردگی نکرده باشد. همچنین در کارخانه ‌های تولید خودرو خاصیت کشسانی رنگ مورد استفاده با یکدیگر تفاوت دارد. به نوعی که برخی خودروها دارای رنگ شکننده ای بوده و برخی دیگر از انعطاف پذیری بالایی در رنگ برخوردار هستند.

وسایل نقلیه ای که دارای پوشش شفاف تر و رنگ شکننده باشند در صورت آسیب و صدمه زودتر ترک می خورند. این در حالی است که وسایل نقلیه ای که دارای رنگ انعطاف ‌پذیرتری هستند فرورفتگی های عمیق ‌تر و پیچیده ‌تر را می توانند بدون ترک خوردگی تحمل کنند. صافکاران پی دی آر قبل از تعمیر وسیله نقلیه ابتدا لازم است ترک های تنش‌ زا و علائم دیگری را با دقت بررسی کنند. در واقع با این بررسی تکنسین‌ ها به راحتی پی می برند که آسیب از حد الاستیک رنگ فراتر رفته یا نه؟ اینجاست که می توان به مهارت و تخصص صافکار بر روی نتیجه نهایی کار پی برد. به هر اندازه که صافکار از دانش و مهارت بالایی برخوردار باشد نتیجه نهایی کار بهتر و مطلوب تر خواهد بود.

میزان چین خوردگی:

از دیگر فاکتورهای تعیین کننده میزان سختی صافکاری بدون رنگ بررسی میزان چین خوردگی در اثر ضربه یا فرورفتگی است. در صورتی که ضربه یا فرورفتگی چین خورده باشد احتمال دارد با استفاده از صافکاری pdr نتوان قسمت آسیب دیده را تعمیر و ترمیم کرد.

آشنایی با روش استفاده از میله pdr

یکی از ابزارهای مهم جهت انجام صافکاری pdr میله های پی دی آر هستند. این نوع میله ها معمولا به شکل یک اهرم عمل می کنند. در این میله ها قسمت تکیه گاه و محل اعمال نیرو محل برخورد با فرورفتگی موجود در بدنه خودرو است. این میله ها بر اساس نقطه آسیب دیده دارای شکل های متفاوت هستند. همچنین سر میله نیروی دست را به تکیه گاه منتقل می کند. در فرآیند پی دی آر تکنسین ابتدا سطح داخلی قطعه را حرارت می دهد و بعد از گرم شدن با استفاده از این نوع میله ها ناهمواری ها را بر طرف و اقدام به تسطیح قطعه می کند. یک صافکار حرفه ای قادر است این کار را بدون  نیاز به گرم کردن سطح قطعه انجام دهد. در واقع صافکاران ابتدا با کشف نمودن تغییر حالات را پیدا می کنند. سپس  صافکاران با اعمال نیرو موجب برگشت بدنه خودرو  به حالت اولیه می شوند.

صافکاری pdr اتوشناس

نگاهی بر تاثیر صافکاری بدون رنگ در قیمت خودرو

با استفاده از صافکاری بدون رنگ به راحتی می توانید خودروی خود را تعمیر کنید بدون اینکه از قیمت آن در موقع فروش کم شود. در صورتی که خودروی شما دارای یکسری فرورفتگی ها باشد و بخواهید  آن را به همین حالت بفروشید سخت در اشتباه هستید، زیرا وجود این فرورفتگی تاثیر منفی بر روی قیمت خودروی شما خواهد داشت. با رفع این فرورفتگی ها به روش صافکاری بدون رنگ نه تنها به رنگ و بدنه خودرو آسبی وارد نمی شود، بلکه خودروی شما دچار افت قیمت نیز نمی شود.

آشنایی با عوامل موثر بر هزینه این روش صافکاری

بهتر است بدانید هزینه صافکاری pdr را نمی توان به صورت مشخص تعیین کرد، زیرا به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در واقع برای این نوع صافکاری نمی توان مقیاس و متر معینی در قیمت گذاری تعیین کرد. همچنین از آنجا که شدت و نوع آسیب در هر خودرو متفاوت می باشد، از اینرو هزینه صافکاری آنها نیز متفاوت است. قیمت هایی که توسط صافکاران ارائه می شود نیز به تجربه و مهارت آنها بستگی دارد. تعمیرگاه محل تعمیر نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت این نوع صافکاری است. در حالت کلی قیمت این نوع صافکاری در مقایسه با روش سنتی و صافکاری با رنگ بسیار مناسب و به صرفه می باشد

قیمت صافکاری پی دی آر

آشنایی با صافکاری بدون رنگ با استفاده از دستگاه مکش

امروزه صافکاران صافکاری pdr را علاوه بر میله های پی دی آر با استفاده از دستگاه مکش نیز انجام می دهند. در این روش صافکار با استفاده از دستگاه مکش فشرده کردن هوا به سمت خارج از بدنه خودرو را انجام می دهد. بهتر است بدانید فشار هوا را می توان با استفاده از دستگاه مکش به خوبی تنظیم کرد. در این روش به جای عواملی نظیر گرما و برش از عامل فشار استفاده می شود. دستگاه مکنده با ایجاد مکش در بدنه خودرو حداقل آسیب را به رنگ بدنه خودرو وارد می کند. صافکار با استفاده از دستگاه مکش به راحتی و در کمترین زمان ممکن قادر است فرو رفتگی های بدنه خودرو را بر طرف و ترمیم نماید. تکنسین ها و صافکاران امروزه از این روش صافکاری اغلب برای خودروهای خارجی و لوکس استفاده می کنند.

نتیجه گیری: صافکاری بدون رنگ امروزه با استقبال بی نظیری از سوی افراد مواجه شده است. با انتخاب این روش به راحتی می توان محل فرورفتگی و یا ضربه را بدون آسیب به رنگ خودرو تعمیر کرد.  انتخاب این روش به هیچ وجه باعث کاهش قیمت خودرو نمی شود. همچنین صافکاری پی دی آر بر خلاف صافکاری با رنگ برای اجرا به زمان کمتری نیاز دارد. در صورتی که میزان فرورفتگی در خودروی شما کم باشد و یا دچار چین خوردگی نباشد بهتر است از روش پی دی آر برای تعمیر آن استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر خدمات تعمیرگاهی شامل کافی است با شماره 02145267 تماس حاصل فرمایید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا