مشخصات مبدل کاتالیست و کارایی آن

کاتالیست، مشخصات و کارایی آن

با گسترش صنعت خودروسازی و افزایش تعداد خودروها در سراسر جهان، سازمان های محیط زیستی، استانداردهای آلایندگی را برای خودروها تعریف کردند و میزان آلایندگی برای هر خودرو مشخص شد. وظیفه هر خودروسازی این بود که از قطعات و تجهیزاتی استفاده کنند که از آلودگی دودهای خروجی از اگزوز ناشی از احتراق کم شود.

خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، از سوخت فسیلی برای تولید نیرو استفاده می کنند. سوختن سوخت های فسیلی ذرات ناشی از احتراق را وارد هوا می کند و به همین دلیل برای جلوگیری از آلودگی هوا باید از قطعه های کاتالیزوری در خودروها استفاده شود.

مبدل کاتالیست خودرو چیست؟

از مدت ها پیش عنوان شد که گازهای گلخانه ای خارج شده از اگزوز خودرو ها به انسان و محیط زیست آسیب وارد می کنند. از سال 1975 در ایالات متحده  قانونی مبنی بر اینکه تمامی خودروها باید دارای مبدل باشند مطرح شد، تا جلوی گاز های مضر از اگزوز خودرو گرفته شود. مبدل ها کارایی موثری در حفظ محیط زیست و همچنین سلامت انسان ها دارند.

مبدل کاتالیست، وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی، گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو را به گازهای بی ضرر تبدیل می کند. مبدل کاتالیست، نقش بسیار موثری در جلوگیری از آلودگی هوا دارد.

گازهای خروجی از اگزوز خودروها حاوی عناصر مضر زیادی هستند و از خطرناک ترین عنصر های آن شامل، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته مانند آروماتیک ها می باشند. این عناصر مضر با ورود به مبدل کاتالیستی تبدیل به عناصر بی ضرری مانند، دی اکسید کربن، آب و اکسیژن می شوند. کاتالیزورها می توانند تا 90 درصد عناصر و ذرات مضر و خطرناک گاز خروجی از اگزوز خودرو را تجزیه کرده و به عناصر بی خطر غیر سمی تبدیل کنند.

 

کاتالیزور خودرو

مبدل یک بخش جدایی ناپذیر از سیستم اگزوز خودرو است و معمولا نزدیکتر از بلوک موتور قرار گرفته تا لوله خروجی اگزوز، که در انتهای دیگر سیستم وجود دارد را پوشش دهد. دلیل قرار گرفتن مبدل کاتالیست در سر راه خروجی اگزوز این است که، قبل از ورود گازهای خروجی از اگزوز به محیط زیست آن ها را تجزیه کند.

مبدل های کاتالیستی انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی آن ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی در آنها متفاوت است. مبدل های کاتالیستی یا کاتالیزور، از صفحات حفره دار سرامیکی و یا برخی فلزات گرانبها مانند طلا، رادیوم، پلاتین و… ساخته شده است.

کاربرد کاتالیست خودرو

کاتالیزور خودرو یا مبدل کاتالیزوری وسیله ای برای کنترل انتشار گازهای سمی اگزوزی است. کاتالیزور با استفاده از واکنش های اکسیداسیون و کاهش، گازهای سمی و آلاینده های موجود در گازهای خروجی از یک موتور احتراق داخلی را، به آلاینده های کم خطر تبدیل می کند. مبدل های کاتالیست معمولا برای موتورهای احتراق داخلی که با بنزین و گازوئیل کار می کنند استفاده می شود.

بدون واکنش های احیا و اکسید برای فیلتر کردن و تبدیل اکسید های نیتروژن، مونوکسیدهای کربن و هیدروکربن، آلاینده های مضر در هوا افزایش پیدا می کنند و کیفیت هوای شهرها به شدت پایین می آید و این آلودگی محیط زیست و انسان ها را نابود می کند.

مونواکسید کربن، حالتی خطرناک از گاز دی اکسید کربن است. مونواکسید کربن رنگ و بو ندارد و کاربردی از آن برای زندگی روزمره یافت نشده و حتی سمی است. استنشاق هیدروکربن های مشتق از گازوئیل، بنزین، شوینده ها، قیر و سوخت های مختلف برای کودکان خطرناک و مرگبار است. ایجاد مشکلاتی در سیستم عصبی و قلب و عروق از دیگر ضررهای گاز هیدروکربن است.

گرمای شدید، حاصل از عملکرد موتور باعث ترکیب مولکول های اکسیژن و نیتروژن می شود که به این ترکیب اکسید نیتروژن می گویند. این گازها باعث بارش باران های اسیدی می شوند و از ترکیبات مضر به حساب می آیند. مبدل کاتالیست قطعه ای ساده اما بسیار مهم در سلامت محیط و انسان است.

از مبدل های کاتالیزوری به طور معمول در سیستم های اگزوز خودرو استفاده می کنند. از مبدل های کاتالیزوری در لیفتراک، اتوبوس، کامیون، تجهیزات معدن، ژنراتورهای الکتریکی، لوکوموتیو، کشتی و موتور سیکلت هم استفاده می شود.

مبدل های کاتالیستی که امروزه بر روی اگزوز خودروهای تولید شده در ایران نصب می شوند بعد از 80000 کیلومتر کارایی خود را از دست می دهند و بعد از آن آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می یابد. متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود 4 سال است و بعد از این مدت لازم است قطعه مبدل کاتالیستی تعویض شود.

انواع مبدل های کاتالیست

مبدل های کاتالیستی از لحاظ عملکرد به دو نوع مبدل کاتالیستی تقسیم می شوند و به مبدل کاتالیستی دوگانه و سه گانه معروف هستند. و همینطور مبدل های کاتالیستی در سه جنس مختلف ساخته می شوند که عبارت اند از:

مبدل کاتالیست گلوله ای

این مبدل از حفره های سوراخ دار میله ای عنصر آلومینا تشکیل شده است. از این مبدل در موتورهایی با حجم کم و آلایندگی کمتر استفاده می شود.

مبدل کاتالیست سرامیکی

این مبدل از صفحات سرامیکی متخلخل ساخته شده است. در سطح مبدل های سرامیکی از عناصر آلومینا استفاده شده است و این کارایی را دارد که خطرات موجود در گاز خروجی اگزوز را با جذب و تجزیه کنترل کند.

مبدل کاتالیست فلزی

در کاتالیزور های فلزی از آلیاژهای فلز و ورق های فلزی استفاده شده است. این مبدل ها تحمل حرارت های بالا را دارند و در میان مبدل های کاتالیستی نوع سرامیکی کاربرد زیادی در خودروهای مختلف دارد.

مبدل های کاتالیستی، در محفظه هایی با دمای بالا قرار دارند و عملکرد آن ها از طریق واکنش های شیمیایی است. مبدل های کاتالیستی به دلیل ساختاری که دارند دارای طول عمر مشخص و محدودی هستند و بعد از گذشت طول عمر مورد نظر ، مبدل باید تعویض شود.

خودروهای موجود در بازار معمولا دارای مبدل های کاتالیستی با میزان کارکرد مشخصی هستند. کارکرد استفاده از مبدل های کاتالیستی در حدود 50 هزار تا 70 هزار کیلومتر است. باید بعد از رسیدن خودرو به کارکرد مشخص شده مبدل کاتالیستی تعویض شود. معیوب بودن مبدل کاتالیزوری باعث تولید آلایندگی بیشتر خودرو و مصرف سوخت بالا می شود و همچنین شتاب خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد. تعویض نکردن مبدل کاتالیزوری می تواند به موتور و اگزوز خودرو آسیب برساند

انواع کاتالیست خودرو

مبدل های کالیستی از لحاظ نوع عملکرد به دو نوع مبدل دوگانه و مبدل کاتالیستی سه گانه تقسیم می شوند هر دو نوع این مبدل ها گازهای مضر را طی فرآیندی تبدیل به گازهای بی خطر می کنند. عملکرد این کاتالیست ها در تجزیه گازهای مضر بسیار مهم است و مبدل های سه راهه به دلیل تجزیه همزمان سه گاز سمی به گاز بی خطر بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.

مبدل اکسیداسیون دو راهه

اکسیداسیون دوراهه وظیفه همزمان تبدیل مونوکسید کربن به دی اکسید کربن و همینطور اکسیداسیون هیدروکربن ها به دی اکسید کربن و آب را بر عهده دارد. از مبدل اکسیداسیون دو راهه در موتورهای دیزلی به طور گسترده استفاده می شود. مبدل در موتورهای دیزلی وظیفه کاهش انتشار هیدروکربن و مونوکسید کربن را برعهده دارد. مبدل اکسیداسیون دو راهه توانایی کنترل اکسیدهای ازت را ندارد به همین دلیل در ایالات متحده از این مدل مبدل کاتالیست استفاده نمی شود.

مبدل اکسیداسیون سه راهه

از دستگاه اکسیداسیون کاهش سه راهه در سیستم های کنترل میزان انتشار گاز وسایل حمل و نقل در اکثر نقاط جهان استفاده می شود. طبق مقررات استفاده از مبدل های سه راهه در خودروهای بنزینی اجباری است. مبدل اکسیداسون سه راهه یکی از اختراعات مهم در زمینه خودرو محسوب می شود و توانایی انجام سه کار را به طور همزمان دارد. از توانایی اکسیداسیون سه راهه، کاهش اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن و اکسیژن، تبدیل مونوکسید کربن به دی اکسید کربن و اکسیداسیون هیدروکربن های نسوخته به دی اکسید کربن و آب است.

کاتالیزور اکسیداسیون دیزلی

از این کاتالیزور برای احتراق فشاری مانند موتورهای دیزلی استفاده می شود. این دستگاه از اکسیژن موجود در گازهای خروجی برای تبدیل مونوکسید کربن به دی اکسید کربن و هیدروکربن ها به آب و دی اکسید کربن استفاده می کند. میزان کارایی این کاتالیزورها 90 درصد است و قابلیت این را دارند که بوی گازوئیل را از بین ببرند و ذرات قابل مشاهده که از موتورهای دیزلی منتشر می شود را کاهش دهند.

عملکرد کاتالیزور خودرو

اجزای کاتالیزور خودرو

هر مبدل کاتالیستی از یک ماده اصلی به نام ماده کاتالیست تشکیل شده است. مبدل کاتالیست از فلزهای گران قیمت مانند، پالادیوم، طلا، کادمیم و رادیوم ساخته می شود. برای صرفه جویی در هزینه از فلزهای رادیوم و پالادیوم استفاده می شود. کاتالیزور از پوسته ای عایق کاری شده، ضد زنگ و محفظه ای تشکیل شده است. کاتالیزور در مسیر اگزوز قرار داده می شود در ایران از سال  1381 قانون قرار دادن مبدل کاتالیست در همه خودروهای داخلی و وارداتی تصویب شد.

کاتالیزور از 3 بخش، هسته کاتالیست، لایه اکسیدی و ماده کاتالیست تشکیل شده است این سه بخش از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده کاتالیزور هستند.

هسته کاتالیست

در مبدل هایی که ویژه خودروها هستند از بعضی بستر های سرامیکی مونولیت با ساختار لانه زنبوری استفاده می شود که به آن هسته کاتالیست گفته می شود.

لایه اکسیدی

به نگهدارنده ماده کاتالیستی لایه اکسیدی گفته می شود. لایه اکسیدی افزایش دهنده سطح مخصوص کاتالیزور می باشد. جنس لایه اکسیدی از اکسید آلومینیوم، دی اکسید تیتانیوم، دی اکسید سیلیکون و ترکیبی از سیلیکا و آلومینا است.

ماده کاتالیست

هر مبدل کاتالیستی یک ماده اصلی دارد که ماده کاتالیست یا مایع کاتالیزور نامیده می شود. ماده کاتالیست از جنس های پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا و کادمیوم ساخته می شود. ماده کاتالیست، اصلی ترین اجزای کاتالیزور است.

تعمیر و تعویض کاتالیست

دلایل خرابی کاتالیزور چیست؟

چند دلیل کلی می تواند باعث خراب شدن کاتالیزور شود که در ادامه به عنوان و بررسی آنها می پردازیم.

عملکرد بد سیستم احتراق

عملکرد بد سیستم احتراق باعث خراب شدن کاتالیزور می شود. وقتی احتراق به درستی صورت نگیرد، بد سوزی رخ می دهد و در این صورت مخلوط سوخت به طور ناقص می سوزد. سوختن ناقص، باعث تشکیل مقدار زیادی دوده می شود این دوده در مبدل جمع شده و باعث عملکرد بد سیستم می شود.

استفاده از سوخت بی کیفیت

استفاده از سوخت کم کیفیت یکی دیگر از دلایل خرابی کاتالیزور است. سوخت کم کیفیت، به طور کامل نمی سوزد و باقی مانده فرآیند سوختن آن ها در کلکتور در مبدل انجام می شود. ذرات ریز موجود در سوخت باعث مسدود شدن فیلتر شده و هوا از آن عبور نمی کند.

کاتالیست تقلبی

اگر برای تعویض کاتالیست از نوع بی کیفیت و تقلبی آن استفاده کنید خیلی زود خراب می شود و بد عمل می کند. ممکن است کاتالیست های تقلبی ایراداتی در ساخت داشته باشند به عنوان مثال، قطر سلول های آن کوچکتر از اندازه نرمال باشد و این عمل باعث می شود حفره ها خیلی زود مسدود و خراب شوند.

این نکته را در نظر داشته باشید که سلول های کاتالیست ماشین های آمریکایی معمولا کوچکتر ساخته می شوند و این امر به دلیل کیفیت بهتر سوخت آمریکا است. سوختی که در آمریکا استفاده می شود کیفیت بهتر و احتراق کمتری ایجاد می کند و از آلایندگی کمتری هم برخوردار است.

مسدود شدن مبدل کاتالیزور با پسماند احتراق

اگر موتور به هر دلیلی روغن زیادی مصرف کند. در طی احتراق، دود سیاه خورنده ای تولید می شود که همراه با پسماندهای احتراق وارد مبدل می شود و روی کاتالیزور اثر منفی می گذارد و آن را مسدود می کند.

مبدل کاتالیستی

علائم خرابی کاتالیزور

وقتی کاتالیزور دچار مشکل می شود علائم و نشانه هایی رخ می دهد. اگر به موقع مشکل به وجود آمده را تشخیص دهید می توانید از به وجود آمدن مشکلات دیگر و خرابی های شدیدتر جلوگیری کنید. برخی از علائم خرابی های کاتالیست عبارت است از:

چراغ چک موتور روشن می شود

اگر سیستم رایانه خودرو هرگونه خطایی را در موتور تشخیص دهد چراغ چک موتور روشن می شود و اطلاع می دهد که مشکلی وجود دارد. مشکلات زیادی باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شوند. برای مطلع شدن از خرابی کاتالیزور از اسکنر استفاده می شود.

قدرت ماشین کم می شود

زمانی که کاتالیزور ماشین به درستی کار نکند اتومبیل دچار تکان و لرزش های ناگهانی می شود و قدرت ماشین کم شده و کشش ندارد. دلیل افت قدرت ماشین می تواند کم شدن توان مبدل باشد و به دلیل خراب شدن و داغ شدن سلول ها و سد شدن راه عبور گازهای اگزوز موتور نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشند. وقتی ماشین قدرت کافی را ندارد این مشکل کاملا حس می شود.

ماشین صداهای غیر طبیعی دارد

اگر در هنگام استارت زدن و یا زمانی که دور موتور خودرو تند می شود صدای ضربه می شنوید ممکن است کاتالیست دچار مشکل شده باشد. وقتی سلول های سرامیکی تجزیه می شوند و ذرات آن ها تحت تاثیر جریان گاز و نیروهای گریز از مرکز به دیواره کاتالیزور برخورد می کنند صدایی ایجاد می شود که بسیار بلند است و به راحتی شنیده می شود.

مشکل در خروج گازهایی که از صدا خفه کن اگزوز می آید

زمانی که کاتالیست خودرو سالم است، جریان گاز خروجی که از اگزوز خودرو خارج می شود حالت لرزشی و نوسانی دارد. با قرار دادن دست خود در جلوی اگزوز می توانید بفهمید که حالت گاز خروجی به چه صورت است. داشتن حالت نوسان در گاز خروجی از اگزوز نشان دهنده این است که دریچه های خروجی به نوبت و درست، کار می کنند. اگر حس می کنید که جریان خروجی گاز  اگزوز ضعیف است و حالت موجی ندارد نشان می دهد که سلول های کاتالیست از بین رفته است.

خرابی کاتالیزور

امکان تعمیر کاتالیزور خودرو وجود دارد؟

کاتالیست های خودرو یک شبه و بلافاصله خراب نمی شوند و اصولا قبل از خرابی کامل کاتالیزور، نحوه عملکرد آن تغییر می کند و با تشخیص سریع می توان جلوی خسارت های بیشتر را گرفت.

قیمت بالای کاتالیزور باعث شده تا خیلی از افراد توانایی خرید قطعه نو را نداشته باشند. کیفیت پایین تولید کاتالیست باعث شده این قطعه خیلی زودتر از تایم انقضا خود خراب شود. عمر مفید کاتالیست 70 هزار کیلومتر است و بعد از این مدت کاتالیزور باید تعویض شود.

امروزه به دلیل وجود خودروهای فراوان نقش کاتالیست در اگزوز آن ها بسیار پررنگ تر شده است و از آلودگی هایی که این خودروها ایجاد می کنند جلوگیری می کند. کاتالیست ها بسیار حساس هستند و بعد از مدت مشخصی باید نسبت به تعویض و تعمیر آن ها اقدام کنید. هنگامی که موتور خودرو ایراد پیدا می کند فرآیند احتراق در آن به خوبی صورت نمی پذیرد و مقداری سوخت خام از آن خارج می گردد و به سمت آن حرکت می کند. اشتغال این سوخت در دهانه خودرو باعث خسارت به این قطعه حساس می شود. در این مواقع باید نسبت به تعمیر و یا تعویض کاتالیزور اقدام کرد.

موتوری که دارای اشکال باشد گازهای سمی بیشتری تولید می کند و این مسئله باعث می شود که مبدل کاتالیستی تحت فشار قرار بگیرد و به مرور کارایی خود را از دست بدهد. سرویس کردن کاتالیزور خودرو در فواصل زمانی مشخص می تواند نقش تعیین کننده ای در افزایش طول عمر این قطعه داشته باشد.

کاتالیست به ضربات فیزیکی خارجی بسیار حساس است و با کوچکترین ضربه شبکه اسفنجی درون آن دچار آسیب می شود. اگر شدت ضربه وارد شده کم باشد می توان با تعمیر کردن کاتالیست آن را درست کرد ولی در صورت ضربات شدید، باید کاتالیست تعویض شود و یک کاتالیست نو جایگزین آن قرار بگیرد.

کاتالیست ماشین

شستشوی کاتالیزور خودرو چگونه انجام میشود؟

در مراکز معتبر سرویس و تعمیر کاتالیزور، برای شستشوی این قطعه از محلول های مخصوصی استفاده می کنند. محلول هایی که برای شستشوی این قطعه استفاده می شوند به محلول شستشوی کاتالیزور و سنسور اکسیژن معروف هستند پاکسازی قطعه کاتالیست به طریقی است که به دیگر اجزای خودرو هیچ آسیبی وارد نمی شود.

برای استفاده از محلول شستشو آن را به باک خودرو وصل می کنند و بعد از این مرحله عملیات شستشوی کاتالیست با کمک سنسور اکسیژن انجام می شود.

محلولی که برای شستشوی قطعه کاتالیزور استفاده می شود از فرمول خاصی پیروی می کند که به دیگر قطعه های خودرو هیچ آسیبی نمی رساند.

بعضی از افراد مبتدی برای پاکسازی کاتالیست از جوهر نمک استفاده می کنند که این اقدام غیر معقول و نادرست است. جوهرنمک، اثر تخریبی بر روی بخش های مختلف کاتالیزور و قسمت های دیگر اگزوز دارد و خسارت های جبران ناپذیری برای خودرو به همراه می آورد.

چگونه بدانیم کاتالیزور خودرو سالم است؟

تا اینجای مقاله از دلایل خرابی و علامت های آن و همچنین تعمیر و تعویض کاتالیست صحبت کردیم حال چگونه بدانیم کاتالیزور خودرو سالم است و نیاز به تعمیر و تعویض ندارد؟

با انجام یک سری تست ها می توان از سالم بودن کاتالیزور آگاه شد.

بررسی قسمت بیرونی مبدل کاتالیست: باید قسمت های بیرونی مبدل کاتالیست را بدون اینکه آن را خارج کنید مورد بررسی قرار دهید. هرگونه آسیب مکانیکی، خراش و فرورفتگی می تواند نشانه خراب شدن بخش درونی و سلول های کاتالیزور باشد. اگر هیچ علامتی از خرابی وجود نداشت کاتالیست سالم است و نیاز به تعمیر یا تعویض ندارد.

مبدل کاتالیست را خارج کرده و همه قسمت ها را بررسی کنید: تنها با بررسی قسمت بیرونی کاتالیزور نمی توان از سلامت کامل آن آگاه شد. با خارج کردن کاتالیست و بررسی وضعیت کامل آن از سلامت و صحت آن مطلع می شوید. بهتر است مبدل کاتالیست را خارج کرده و تمام بخش های آن را از نظر سلامت تست کنید. اگر بخش لانه زنبوری درست کار کند کاتالیزور درست کار می کند و سالم است. کاتالیزور در خودروهای مختلف ممکن است متفاوت باشد.

بررسی فشار گاز خروجی: میزان فشار گاز خروجی را با دستگاه فشار سنج بررسی کنید. فشارسنج، میزان گازهایی را که از اگزوز خارج می شوند، اندازه گیری می کند. اگر فشار گاز های خروجی از اگزوز بالاتر از حد نرمال باشد، کاتالیست خراب شده است. حد نرمال برای خودروهای مختلف متفاوت است.

 

خراب شدن کاتالیزور

Downsides چیست؟

به پایین آمدن کارایی مبدل و در پی آن آزاد شدن گازهای سمی به محیط زیست و همینطور ایجاد اثرات منفی در عملکرد موتور Downsides گفته می شود.

یک مبدل دارای طول عمر بالایی است اما این به این معنی نیست که تا همیشه دوام خواهد داشت. مبدل به سرویس دهی همیشگی نیاز دارد و باید نسب به گرفتگی مسیر آن هوشیار بود و آن را بررسی کرد تا باعث بروز مشکلات بزرگتر نشود.

به دلیل دمای بالایی که مبدل کاتالیزوری در آن کار می کند، در اثر تغییرات ناگهانی دما آسیب جدی به مبدل وارد می شود. وقتی خودرو از روی گودال عمیق و پر از آب  عبور می کند دمای مبدل به سرعت کاهش می یابد و باعث شکستن ساختار لانه زنبوری می شود.

خاک کاتالیزور چیست؟

خاک کاتالیزور، قسمتی از ضایعات انواع خودروها است که از تعمیر کاتالیزور فرسوده و یا تعویض آن به دست می آید. کاتالیست های خودرو ممکن از پلاتین و یا ترکیبی از پلاتین، رادیوم و پالادیوم باشد. ضایعات کاتالیست های اگزوز ممکن است به صورت یک مجموعه کامل مبدل اگزوز، پایه یا پایه خرد شده و آماده برای بازیافت به روش اسید کاری، تیزابکاری و قالکاری باشند. مواد ثانویه حاوی فلزات گروه پلاتین متنوع بوده و به همین دلیل به روش های مختلفی بازیافت می شود.

کاتالیزور خودروها پس از مدتی فرسوده می شوند و عملکرد و کارایی سابق را ندارند. فرسودگی کاتالیزور خودرو باعث زیاد شدن آلاینده ها و همینطور آلودگی محیط زیست می شود. به دلیل مواد اولیه ارزشمندی که در تولید کاتالیزور خودرو به کار میرود، کاتالیزور خودرو یک طلای ارزشمند محسوب می شود. اگر بتوانیم کاتالیزور خودرو را بازیافت کنیم به فلزات گران بهایی دست پیدا می کنیم.

فلزات پلاتین، پالادیوم و رودیوم از فلزات بسیار مهم و کاربردی است که در صورت بازیافت درست کاتالیزورها می توانیم آن ها را استخراج کنیم و در صنایع خودرو استفاده کنیم. تنها راه کاربردی در رابطه با کاتالیزور ضایعاتی انواع خودرو، بازیافت کردن آن است.

خاک کاتالیزور

تعمیر و تعویض کاتالیست خودرو چقدر هزینه دارد؟

امروزه برای خریدن یا عوض کردن هر چیزی قیمت و هزینه آن بسیار مهم است و در صورت مناسب بودن قیمت می توان اقدام به خرید کرد. کاتالیست خودرو به دلیل مواد گرانبهایی که در ساخت آن استفاده می شود قیمت بالایی دارد و یکی از قطعات مهم و اصلی در خودرو محسوب می شود.

کاتالیست را می توان به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری تهیه کرد ولی باید دقت کنید حتما سایت معتبری باشد و کاتالیست که برای فروش گذاشته شده است تقلبی نباشد. قیمت کاتالیزور برای هر خودرویی متفاوت است و بر اساس نوع خودرو و کشور سازنده آن قیمت مختص به خود را دارد. هر چه قیمت خودروی شما بالاتر باشد قطعات آن هم گران قیمت تر است. برای خودروهایی مانند، بنز و بی ام و که خودروهای لوکسی هستند و قیمت بالایی دارند لوازم و قطعات هم گرانتر است. هر چقدر مدل خودرو بالاتر باشد قیمت کاتالیزور آن هم بیشتر است.

کاتالیست

نتیجه گیری

بسیاری از افراد برای از بین بردن کوچکترین فشاری که به خودرو وارد می شود تصمیم می گیرند مبدل کاتالیزوری را از روی خودروی خود حذف کنند. این موضوع یک ایده بد است که عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

حذف مبدل کاتالیزوری کاری غیرقانونی است و باعث آلودگی محیط زیست و از بین رفتن آن می شود. مبدل کاتالیزوری قطعه ای است که باید مانند قطعه های دیگر خودرو مورد اهمیت قرار داده شود و در نگهداری آن دقت لازم انجام شود.

 

autoshenas.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا