سرامیک بدنه خودرو

آیا می‌دانید سرامیک بدنه خودرو چیست؟ بدنه یکی از عناصر خودرو است که مستحق نگهداری منظم است زیرا مانند نمای خانه، نمای بیرونی وسیله نقلیه شما را زیباتر می‌کند. مراقبت از بدنه فقط به شستن مرتب آن خلاصه نمی‌شود، بلکه باید آن را با محصولاتی مناسب درمان کنید تا مانند روز اول بدرخشد.

امروزه یکی از رایج ترین تکنیک ها برای مراقبت از بدنه خودرو و به ویژه محافظت بهتر از آن در برابر کثیفی و کدر شدن، سرامیک بدنه است که استفاده از یک محصول خاص بر آن را شامل می‌شود.

سرامیک بدنه ماشین یکی از محبوب‌ترین گزینه ها برای مالکانی است که می‌خواهند از وسایل نقلیه خود محافظت کنند. نه تنها از وسیله نقلیه شما در برابر هرگونه نیروی خارجی محافظت می‌کند، از خط و خش جلوگیری می‌کند، بلکه ظاهر و رنگ آن را نیز بهبود می‌بخشد.

در این مطلب، نگاهی عمیق به پوشش سرامیکی برای اتومبیل‌ها و اینکه چرا این یک گزینه مورد تقاضا است، می‌اندازیم.

سرامیک خودرو

سرامیک بدنه چیست؟

سرامیک بدنه خودرو محصولی بر پایه مواد شیمیایی مصنوعی است که از سیلیس یا ترکیبی مبتنی بر کوارتز سیلان ساخته شده‌ است. اینها به عنوان پوشش‌های دائمی در نظر گرفته می‌شوند. زیرا نمی‌توان آنها را از بین برد، مگر اینکه آنها را با ترکیب پولیش بردارید.

سرامیک بدنه ماشین محافظ طولانی ‌مدت رنگ بیرونی خودرو است که به صورت مایع اعمال شده و برای تشکیل یک لایه شیشه‌ مانند سخت در بالای رنگ استفاده می‌شود. آنها یک لایه محافظ جامد شفاف، نرم و بسیار خود تمیز شونده پس از درمان ایجاد می‌کنند.

پوشش‌های نانو درزگیرهایی با شیمی بهتر هستند. بنابراین پیوندهای قوی‌‌تری در سطح مولکولی ایجاد می‌کنند و با ماندگاری بیش از 12 ماه عمر بیشتری دارند.

سرامیک‌های بدنه سخت‌‌ترین اعمال هستند. اما طولانی‌ترین دوام را خواهند داشت و معمولا سخت‌‌تر و بادوام‌تر از پوشش شفاف رنگ خودروی شما هستند. این پوشش‌ها در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم هستند که از اکسید شدن رنگ جلوگیری می‌کند.

این پوشش‌ها همچنین به عنوان پوشش کوارتز یا پوشش نانو یا پوشش شیشه شناخته می‌شوند. آنها ممکن است فرمولاسیون یا ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. اما اساسا همه آنها یک پوشش SiO2 (دی اکسید سیلیکون) در هنگام پخت روی سطح ایجاد می‌کنند.

سرامیک بدنه ماشین از چه چیزی ساخته شده است؟

پوشش سرامیک بدنه خودرو معمولا از دی اکسید سیلیکون  (سیلیکا، Si02) تشکیل شده است که از مواد طبیعی مانند کوارتز و ماسه تهیه می‌شود. برخی از انواع و مارک‌ها نیز از دی اکسید تیتانیوم (تیتانیا، Ti02) به عنوان یک عامل سخت کننده اضافی استفاده می‌کنند. هنگامی که این دو روی رنگ خودرو اعمال می‌‌شوند، یک پیوند شیمیایی با خاصیت آبگریز یا ضد آب ایجاد می‌‌کنند که در برابر خراش‌‌های معمولی سخت و مقاوم است.

لایه‌بندی

بیشتر محصولات سرامیک بدنه خودرو را می‌توان لایه بندی کرد. این لایه بندی‌ها ممکن است به داشتن لایه یکنواخت و ضخامت بیشتر کمک کند. شما می‌توانید حداکثر 3-4 لایه داشته باشید و لایه بندی بیشتر فراتر از این ممکن است چندان منطقی نباشد و به عنوان اتلاف محصول و در نتیجه پول شما ثابت شود. اکنون پوشش‌های نسل جدیدی در بازار موجود هستند که به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنند.

نکته اصلی در اینجا این است که چقدر ضخامت روی رنگ می‌گیرید؟ اگر ضخامت قابل توجهی نداشته باشد، ممکن است لایه‌های بیشتر منطقی نباشد. همچنین ممکن است به جای هر مزیتی، ضخامت بیشتری به پرداخت اضافه کند و ممکن است یک نقطه ضعف یک پوشش باشد.

نقش پوشش سرامیک چیست؟

اجرای سرامیک بدنه خودرو یکی از متداول ترین خدمات خودرو است. این روش برای خودروهای جدید و همچنین خودروهای کلاسیک توصیه می‌شود. سرامیک بدنه سه عملکرد اصلی دارد:

  1. محافظت از رنگ اصلی

هرگونه رنگ آمیزی مستعد آسیب و انحطاط است، حتی اگر وسیله نقلیه به ندرت استفاده شود و نقش آن عمدتا تزئینی باشد. به طور روزانه، بدنه خودرو در اثر عوامل جوی و همچنین شستشو و خشک کردن ناقص آسیب می‌بیند. سرامیک بدنه خودرو لایه‌ای است که از سطح خودرو محافظت می‌کند. خواص پوشش‌ها از موارد زیر محافظت می‌کند:

  • اشعه ماوراء بنفش / اکسیداسیون،
  • مدفوع پرندگان،
  • نمک جاده،
  • خوردگی.

به لطف این ویژگی‌ها، مالکان می‌توانند رنگ اصلی را برای سال‌ها در بهترین شرایط نگه دارند و ارزش بالای خودرو را حفظ کنند. به ویژه در مورد خودروهای کلاسیک قابل توجه است. با این حال، باید به یاد داشته باشید که پوشش سرامیکی یک زره غیر قابل تخریب نیست و دارای محدودیت‌هایی است.

  1. ایجاد رنگ شگفت انگیز

محافظت از بدنه ارزش اساسی سرامیک بدنه ماشین است. اما این جلوه بصری است که تاثیر واقعی را ایجاد می‌کند. سرامیک‌ها به طور قابل توجهی درخشش طبیعی بدنه خودرو را افزایش می‌دهند و به حفظ براقیت برای مدت طولانی کمک می‌کنند. علاوه بر این، این پوشش بر رنگ طبیعی رنگ تاکید می‌کند و عمق استثنایی به آن می‌بخشد و ظاهر خودرو را حتی بهتر می‌کند.

  1. مقاوم در برابر کثیفی و نگهداری آسان‌تر (همچنین کمتر)

روکش‌های سرامیکی چسبندگی بدنه خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند که باعث می‌شود کثیفی کمتری جذب شود. بنابراین، لازم نیست به دفعات تمیز شود. این به دلیل خاصیت ضد آب بودن پوشش‌ها است که به بیرون ریختن مایعات از سطح کمک می‌کند. اثر «خود تمیز شوندگی» به لطف این واقعیت حاصل می‌شود که ذرات گرد و غبار به جای چسبیدن به آب با آب روی سطح بدنه خودرو شناور می‌شوند.

مزایا و معایب سرامیک بدنه خودرو

هماهنگ هر محصول دیگری سرامیک بدنه ماشین نیز مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

مزایا سرامیک بدنه

  • محافظت در برابر خراش

سرامیک بدنه خودرو در برابر خراش‌های مکانیکی (ردی از کلیدها، ضربه گیرها، سبد خرید و زیپ‌ها و غیره) محافظت نمی‌کند. در مقابل، یک درمان سرامیکی حرفه‌ای در برابر خراش و چرخش سطح محافظت می‌کند. توجه داشته باشید که مالش یک پارچه می‌تواند آثار چرخشی را به جا بگذارد. این پتانسیل حفاظتی در خودروهای پرستیژ یا کلکسیونر تعیین کننده است.

  • حفاظت در برابر باران و آلودگی هوا

باران اغلب حاوی عناصری از آلودگی است. این امر به ویژه در محیط شهر صادق است. با ریزش قطرات باران، آنها با عناصر شیمیایی (نیترات، کلسیم و غیره) ترکیب می‌شوند. هنگامی که به بدنه خودرو برخورد می‌کنند، ذرات اسید را آزاد می‌کنند. این‌ها به سطوح و لاک‌های رنگ شده حمله می‌کنند. این اثر سایش با سرعت بدتر می‌شود. سرامیک بدنه ماشین محافظت دائمی در برابر باران را فراهم می‌کند.

  • حفاظت شیمیایی

سرامیک بدنه خودرو در سطح حرفه‌ای از بدنه در برابر محصولات شستشوی ماشین محافظت می‌کند. این ایستگاه‌ها عدم عملکرد مکانیکی (تمیز کردن فشار بالا) را با محصولات قلیایی جبران می‌کنند. اما بدنه نیز در معرض حمله محصولات شوینده پنجره با pH نزدیک به صفر است. این محصولات دارای خواص تمیز کنندگی بالایی هستند. عیب اصلی آنها کدر شدن لاک‌های سطوح بدنه است.

  • محافظت در برابر آفتاب و UV

این یکی دیگر از مزایای سرامیک بدنه خودرو است. اشعه خورشید تاثیر بسیار مضری روی رنگ خودرو می‌گذارد. اشعه ماوراء بنفش به ویژه بر روی لاک خودرو تاثیر می‌گذارد. به یاد داشته باشید که چندین ساعت قرار گرفتن در معرض خورشید به شدت روی لاک اثر می‌گذارد. این محصول با ذوب شدن روی سطح، ظرفیت انکساری خود را از دست می‌دهد، کدر می‌شود و دیگر نور را منعکس نمی‌کند. این نوع وسایل نقلیه دیگر آن درخشش رنگ جدید خود را ندارند. محافظ‌های سرامیکی با رنگ پیوند مولکولی دارند و به خوبی از لاک وسیله نقلیه شما محافظت می‌کنند.

  • شستشو و تمیز کردن آسان

شاید بپرسید آیا سرامیک بدنه خودرو باعث جلوگیری از تمیز کردن بدنه می‌شود؟ نه، اما تمیز کردن آن را بسیار آسان‌تر می‌کنند. سرامیک بدنه به دلیل خاصیت آبگریز خود باعث لغزش کثیفی می‌شود. هنگام شستشو، صاحب خودرو 2 برابر بیشتر در زمان صرفه‌جویی می‌کند. بنابراین در مصرف آب یا محصولات پاک کننده صرفه‌جویی می‌شود.

  • درخشش بدنه

سرامیک بدنه ماشین باعث افزایش درخشندگی می‌شود. لطفا توجه داشته باشید که این مزیت فقط برای بدنه در شرایط عالی قابل استفاده است. در واقع، لاکی که قبلا کدر شده است، برای بازیابی درخشش خود به یک مرحله پولیش نیاز دارد. لایه محافظ اضافی درمان سرامیکی براقیت لاک را ده برابر می‌کند.

  • محافظت از لاک های نرم، متوسط ​​و سخت

در زمان سرامیک بدنه خودرو بسته به نوع وسیله نقلیه، ضخامت لاک از 40 تا 100 میکرون متغیر است. علاوه بر این، بسته به مارک، لاک نرم، متوسط ​​یا سخت است. استفاده از درمان سرامیکی یا گرافن تنها راه حل قابل اعتماد برای تقویت محافظت از لاک، صرف نظر از نوع آن است.

معایب سرامیک بدنه

  • فرایند سرامیک بدنه خودرو معمولا بین 1 تا 5 روز طول می‌کشد که بستگی به شرایط رنگ و اندازه ماشین دارد.
  • بسیاری از سرامیک‌های تقلبی خودرو با کیفیت پایین از پلیمرهای ارزان قیمت ساخته شده‌اند.
  • ممکن است از آسیب دیدگی ماشین در اثر آب و خط و خش جلوگیری نکند و برای همیشه دوام نیاورد.
  • سرامیک خودرو باعث کاهش نظافت خودرو و محافظت از خودرو در برابر آسیب و خط و خش در هنگام تصادف نمی‌شود.
  • استفاده از پوشش سرامیک برای بهترین نتیجه نیازمند کمک تکنسین‌های حرفه‌ای با کیفیت بالا است.
  • سرامیک بدنه از خودروی شما در برابر سوختگی یا سنگ محافظت نمی‌کند و در صورت بروز خراش یا آسیب خود ترمیم نمی‌شود.

سرامیک بدنه خودرو

کارهایی که سرامیک بدنه نمی تواند انجام دهد؟

به دلایل ذکر شده در بالا، سرامیک بدنه ماشین نمای بیرونی وسیله نقلیه شما را حفظ می‌کند و نیازهای تعمیر و نگهداری مداوم را کاهش می‌دهد. بنابراین، اگر انتخاب کنید که از پوشش سرامیکی استفاده شود، ارزش بیشتری برای وسیله نقلیه خود خواهید داشت.

با این حال علی رغم ادعای برخی سازندگان و خرده فروشان، پوشش سرامیکی محصولی معجزه آسا و فوق‌العاده نیست که هر مشکلی را برای خودروی شما حل کند . بنابراین، برای شما مهم است که بدانید سرامیک بدنه خودرو چه کارهایی را انجام نمی‌دهد.

پس اگر از ما بپرسید که آیا این یک راه حل یک مرحله‌ای برای همه نگرانی‌های رنگ شما است، جواب ما منفی است. هیچ محصولی در بازار وجود ندارد که محافظت کامل از خودروی شما را تضمین کند. اگر وجود داشت، ما در مورد سرامیک بدنه خودرو، یکی از بهترین خدمات حفاظت از رنگ خودرو که امروزه در دسترس است، بحث نمی‌کردیم.

پوشش سرامیکی خطر خراش، لکه های چرخشی یا تراشه سنگ را از بین نمی‌برد.

مهم است بدانید که سرامیک بدنه جایگزینی برای محافظت جدی‌تر در برابر خراش یا تراشه نیست. همچنین نیاز به شست و شوی ماشین شما را به شیوه‌ای مناسب برطرف نمی‌کند.

مقاومت در برابر خراش سرامیک بدنه ماشین اغلب اغراق آمیز است. اگرچه برخی از خراش‌های کوچک را می‌توان دفع کرد، پوشش سرامیکی اساسا یک راه حل خراش نیست. علاوه بر این، پوشش‌های سرامیکی تراشه‌های سنگ را متوقف نمی‌کنند.

اگرچه برخی از خراش‌های کوچک را می‌توان با یک پوشش سرامیکی دفع کرد (همانطور که در بالا توضیح دادیم)، یک وسیله نقلیه روکش‌دار در برابر خطر تراشه سنگ یا خراش پارکینگ کاملا مقاوم نخواهد بود. علاوه بر این، روش‌‌های نادرست شست و شوی خودرو یا شست و شوی خودکار خودرو همچنان علائم چرخشی را روی سطح وسیله نقلیه شما ایجاد می‌کند.

برخی متوجه می‌شوند که ظاهر آن شبیه به یک پوشش پودری است که برای محافظت از اموال و ماشین آلات در برابر زنگ زدگی و آب و هوا استفاده می‌شود.

پوشش سرامیکی خطر لک شدن آب را از بین نمیبرد

سرامیک بدنه خودرو از لک شدن آب جلوگیری نمی‌کند. یک قطره معمولی آب حاوی مقدار مشخصی کثیفی یا مواد معدنی است. هنگامی که آب روی سطح وسیله نقلیه شما تبخیر می‌شود، مواد معدنی باقی می‌مانند و لکه‌های قابل مشاهده ایجاد می‌کنند.

خرده فروشان و مصرف کنندگان ممکن است تصور کنند که کیفیت آبگریز پوشش سرامیکی لکه بینی آب را از بین می‌برد. زیرا آب سطح پوشش داده می‌شود. در حالی که درست است که مقداری آب از سطح آبگریز دفع می‌شود، قطرات دیگر آب روی وسیله نقلیه می‌ریزند و می‌مانند و فرصتی را برای لکه بینی ایجاد می‌کنند.

پوشش سرامیکی نیاز به شست و شو را برطرف نخواهد کرد

توجه داشته باشید که در بالا گفتیم که سرامیک بدنه ماشین با حداقل تعمیر و نگهداری، نه بدون تعمیر، ظاهر خودروی شما را شبیه به خودرو جدید نگه می‌دارد.

در این رابطه باید بدانید که حتی با استفاده از پوشش سرامیکی، برای حفظ ظاهر، همچنان باید ماشین خود را به طور منظم بشویید. مزیت سرامیک بدنه ماشین این است که فرایند تمیز کردن آسان‌تر خواهد بود.

علاوه بر این، داشتن روکش سرامیکی به این معنی است که دیگر مجبور نخواهید بود خودروی خود را هر چند ماه یک‌بار واکس بزنید و بخش قابل توجهی از حفظ نمای بیرونی خودرو را حذف کنید. بنابراین، پوشش سرامیکی وسیله نقلیه شما را بدون نیاز به تعمیر و نگهداری نمی‌کند، اما به این معنی است که با کار کمتر می‌توانید نتایج بهتری را حفظ کنید.

آیا سرامیک بدنه خودرو می‌تواند برای شما مفید باشد؟

شاید بپرسید آیا استفاده از سرامیک بدنه خودرو ارزش دارد؟ با توجه به ویژگی‌های ذکر شده پوشش‌ها، پاسخ به این سوال تقریبا همیشه «بله» است.

استثناء، البته، خودروهایی هستند که رنگ آنها به میزان قابل توجهی آسیب دیده است و آنهایی که ارزش آنها کمی بیشتر از قیمت استفاده از سرامیک است. برای بقیه، ما یک پاسخ مثبت داریم، و با هدف پوشش نهایی که در طول مقاله گذشت، مرتبط است. اما ارزش برجسته کردن را دارد. روکش‌ها علاوه بر جلوه بصری، کاربردی و البته محافظتی، خودرو را در شرایط خوبی نگه می‌دارند و ارزش آن را حفظ می‌کنند. هرکسی که تا به حال سعی کرده است خودروی پر از خراش و ایراد را بفروشد، می‌داند که بدنه آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

پولیش خودرو

کجا می توان خودرو خود را سرامیک کنم؟

اکثر فروشگاه‌های پوشش سرامیکی و مراکز خدمات خودرو طیف وسیعی از پوشش‌ها را ارائه می‌دهند که از نظر عملکرد و طول عمر متفاوت هستند. اگر به دنبال نصب بهترین  سرامیک بدنه خودرو در نزدیکی خود هستید، کارشناسان ما آماده اجرای آن هستند. ما روی همه مدل‌های مختلف خودرو کار می‌کنیم، از جمله خودروهای وارداتی و داخلی.

اگر به حفظ ظاهر و کیفیت رنگ خودرو خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید درخواست قیمت بدهید. ما پیگیری می‌کنیم تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام سرامیک خودرو ، برای خودروی فولکس واگن گل چقدر هزینه داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا