علائم خرابی ترمز چیست ؟

علائم خرابی ترمز چیست ؟

امروزه بسیاری از تلفات و تصادفات جاده‌ای، به دلیل تنظیم نبودن ترمز خودرو ها و خرابی این قسمت از خودرو می باشد. برخی از علائم خرابی ترمز، کاملا آشکار هستند و برخی دیگر  پنهان می باشند. از علائم آشکار خرابی ترمز این است که، ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که بخواهید خودروی شما سریعتر متوقف شود. اما به نظر می‌رسد که خودرو به اندازه کافی سریع متوقف نمی‌شود یا هنگام درگیر شدن پا با سیستم ترمز، نشانه ای از ترمز گرفتن نمی‌باشد.

علائم خرابی ترمز

فرسوده شدن لنت ترمز

برخی مواقع لنت‌های ترمز فرسوده می‌شوند و استحکام آنها، برای توقف به صورت کامل از دست می‌رود. لنت ها به هنگام فرسوده شدن قادر نیستند که نیروی کافی را برای کاهش سرعت وسیله نقلیه تولید نمایند.

  شنیده شدن صدای زوزه هنگام ترمز گرفتن

باید بدانید که ترمزهای شما به خوبی کار نمی کنند. معمولاً صدای زوزه به خاطرِ سایش لنت ترمز به یک قطعه فلزی کوچک است. این صدا به شما هشدار می دهد که حتماً لنت ترمز خود را تعویض کنید. شنیدن صدای سایش یا غرغر مکانیکی هم علامت دیگری است. معمولاً زوزه کشیدن لنت ها به هنگام ترمز گرفتن، یکی از علائم خرابی ترمز است. اما نشانه آشکار، شنیدن صدای ساییدن خشن می باشد. هنگامی که به صورت کامل لنت های ترمز از بین رفته اند، فلزات داخلی به روتور ساییده می شود و همین امر باعث خراش روی فلز دیسک ترمز می گردد. در این موارد ایمنی خودرو بسیار کم می شود و حتماً باید لنت ترمز تعویض گردد.

علائم پدال در خرابی ترمز

از دیگر علائم خرابی ترمز باید به لرزش پدال ترمز اشاره کرد. هنگامی که  قسمت هایی از سیستم ترمز دچار مشکل شده باشند، مستعد تاب خوردن می گردند. ترمز خودرو به هنگام لرزش پدال ترمز، به درستی عمل نمی کند. بنابراین این موضوع نشان می دهد که برای بررسی خرابی آن، حتماً باید به تعمیرگاه های اتوشناس مراجعه کرد.

پدال ترمز

 پدال ترمز اسفنجی

از دیگر نشانه های خرابی ترمز  است. اگر به هنگام ترمز گرفتن پای خود را تا انتها بر روی پدال فشار دهید، ترمز دچار عیب شده است. باید بدانید که این مورد نیز، یکی دیگر از علائم خرابی ترمز است. در این مواقع، روغن ترمز  شما کم شده است. شاید در قسمت روغن ترمز، هوا وجود دارد یا اینکه لنت خودرو خیلی نازک گردیده است. در خودروهای هیدرولیک، مشکلات مربوط به ترمز ها ناشی از نشتی نیز می باشد. نشتی ترمزها در خودروهای هیدرولیک، توسط سیستم رایانه به راحتی نشان داده می شوند.

وظیفه قطعات تشکیل دهنده ترمز

یکی از مهمترین قسمت ها در خودرو شما، سیستم ترمز است که هر بار پدال ترمز را فشار می دهید از متوقف شدن خودروی خود اطمینان دارید. بزرگترین خودروسازان جهان برای اینکه بتوانند خودروهای با کیفیت بالا را به بازار جهانی عرضه نمایند، بر روی تکامل و نوآوری‌های سیستم ترمز خودروهای خود بیشتر تمرکز می کنند.

به هر حال باید بدانید که ترمز برخی خودروها، گاهی اوقات دچار نقص های می‌شود که مانع متوقف کردن خودرو می گردد. علائم خرابی ترمز در برخی مواقع بسیار آشکار هستند و شما با تشخیص این علائم، می توانید قبل از وقوع حادثه اقدام به تعویض قطعات تشکیل دهنده ترمز نمایید.

در واقع اساس کار سیستم ترمز، بر مبنای اصطکاک می باشد. وظیفه اصلی این سیستم، کم نمودن سرعت و توقف خودرو است. البته که در خودروهای پیشرفته تر، این سیستم وظیفه کنترل نمودن پایداری خودرو در پیچ ها را نیز به عهده دارد.

قطهات تشکیل دهنده ترمز خودرو

قطعات تشکیل دهنده ترمز

از قطعات موجود در سیستم ترمز هر خودرو باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • پدال ترمز و بوستر ترمز
  • سیلندر اصلی ترمز و پیستون درون آن
  • مخزن لوله ها و شیلنگ های رابط سیلندر
  • چرخ لنت ترمز دیسک
  • تشتکی های عقب و جلو
  • فنر برگردان پیستون
  • سوپاپ کنترل فشار روی سیلندر
  • پیچ هواگیری سیلندر چرخ ها
  • کاسه چرخ در ترمزها
  • کاسه ترمز دستی
  • کابل ترمز دستی
  • کلید چراغ ترمز
  • چراغ اخطار ترمز
  • شیر اندازه گیر کفشکهای ترمز برای مدل کاسه‌ای
  • فنر نگهدارنده کفشک واشر
  • پین نگهدارنده کفشک
  • پیچ سیلندر ترمز کوتاه و بلند
  • پیچ هواگیری سیلندر ترمز چرخ عقب و جلو
  • دیسک چرخ جلو
  • پیچ هواگیری چرخ جلو
  • پیچ ریگلاژ هیدرولیک
  • پیچ سیلندر ترمز عقب
  • خار شیلنگ ترمز لنت جلو
  • فنر پدال کلاچ ترمز
  • لاستیک های زیر مخزن
  • مخزن روغن ترمز
  • لاستیک پدال کلاچ ترمز
  • شیلنگ بوستر ترمز انژکتور

با طراحی و قرار دادن این قطعات در کنار یکدیگر سیستم ترمز خودرو تشکیل می شود که موجب متوقف نمودن خودرو از حرکت می گردد.

قطعات تشکسل دهنده ترمز

دلایل خرابی ترمز

دلایل خرابی ترمز بسیار زیاد هستند.

نامرغوب بودن لنت‌های ترمز

معمولاً در برخی مواقع کیفیت پایین لنت‌ های ترمز، باعث می‌شود تا قدرت ترمز گیری از حالت عادی کمتر گردد.

 نامرغوب بودن روغن ترمز

گاهی اوقات روغن ترمز ها بر اثر کارکرد زیاد و داغ شدن بیش از اندازه، رطوبت را به خود جذب می کنند و دیگر کارآیی اولیه را نخواهند داشت. بیشتر خودروسازان، تعویض روغن ترمز را برای هر ۴۰ هزار کیلومتر پیشنهاد می دهند. قطعا وقتی استفاده از روغن ترمز بیشتر از حد معمول گردد، به مراتب کارآیی آن نیز کمتر خواهد شد.

خراب شدن بوستر ترمز

در واقع بوستر ترمز، نیروی کمکی برای ترمز گرفتن  ایجاد می کند. خرابی این قطعه، شامل نشت هوا از طریق شیلنگ و یا سوراخ شدن دیافراگم داخلی می باشد.  در تمامی این موارد، نیروی کمکی که برای ترمز گیری استفاده می ‌شود کمتر خواهد شد و در نتیجه ترمز زیر پا سفت می شود و به سختی فشرده می گردد.

برای اینکه بوستر ترمز را تست کنید، می توانید در حالتی که موتور خودرو خاموش است پا را بر روی پدال ترمز قرار دهید. در صورتی که بوستر سالم باشد، پدال حدود دو یا سه سانتی متر پایین‌تر می‌رود. برخی مواقع خرابی ترمز، ناشی از هوا گرفتن سیستم ترمز یا خرابی پمپ ترمز است.

 فرسوده شدن قطعات لاستیکی داخل پمپ ترمز

اگر که قطعات لاستیکی داخل پمپ ترمز فرسوده شوند، کارایی روغن ترمز با اختلال مواجه می‌شود و اصطلاحاً روغن از کنار قطعات فرار می نماید. در این هنگام ترمز گیری پدال ترمز، به پایین ترین حالت می‌رسد و ترمز ضعیف می‌شود و موجب نگرانی خواهد داشت.

هوا در سیستم ترمز

در هنگامی که روغن ترمز از سیلندر های ترمز نشتی می نماید، سیستم ترمز به درستی عمل نمی کند. این خرابی ها و نشت روغن، با باز کردن چرخ ها به راحتی قابل مشاهده است. گاهی اوقات رگلاژ نبودن ترمز دستی نیز، باعث می‌شود تا پدال ترمز نیز بیش از حد پایین عمل نماید.

ایرادات رایج در کدام بخش های ترمز بیشتر است؟

بعضی از دلایل خرابی ترمز بسیار رایج هستند. معمولاً این علائم، نشان دهنده تعمیر یا تعویض قطعات نیز می باشند.

 پایین بودن سطح روغن ترمز

هنگامی که روغن ترمز در سطح پایین قرار داشته باشد، لنت‌های ترمز خیلی زودتر فرسوده می شوند. در خودرو اگر چراغ اخطار لنت ترمز روشن شود، نشان می دهد که قسمتی از سیستم خودرو نشتی دارد. نشت این قسمت بسیار خطرناک است و ممکن است به قطعات دیگر آسیب برساند. بنابراین باید تا هنگامی که نشتی آن تعمیر نشده، با خودرو حرکت نکرد.

 نرم شدن ترمز

ناشی از وجود هوا در سیستم ترمز می باشد. این عمل در صورت هواگیری نامناسب یا نشت روغن به وجود می آید.

تغییر شکل شلنگ لاستیکی ترمز

در این حالت شلنگ ترمز شبیه به بالون می شود و باد می کند.  این امر باعث کاهش ترمز گرفتن، به هنگام متوقف نمودن خودرو می گردد.

حرکت اضافی پدال ترمز

این حرکت اضافی، نشان فرسایش لنت های ترمز جلو و عقب است. گاهی اوقات تنظیم نبودن کاسه ترمز ها و وجود هوا در سیستم ترمز نیز، می‌تواند عامل حرکت اضافی پدال ترمز گردد.

پایین ماندن پدال ترمز

این مشکل هنگامی که ترمز را فشار می دهید، ممکن است به وجود آید. این عامل یک خطر جدی محسوب می‌شود و دلیل آن هم این است که مخزن سیلندر، فرسایش پیدا نموده و در سیستم هیدرولیک نشتی وجود دارد.

ایجاد صدا در ترمز ها

در این حالت صدای به وجود آمده، مانند کشیده شدن دو فلز به یکدیگر می باشد. این نوع خرابی از سابیده شدن دیسک پدال ترمز ها نشأت می گیرد. اگر در سریعترین زمان ممکن اقدام به تعویض این قطعه شود، قطعاً بقیه قسمت های سیستم‌ ترمز آسیب نخواهند دید.

آیا پیشگیری از خرابی ترمز ممکن است ؟

گاهی اوقات برخی از علائم خرابی ترمز به راحتی نمایان می شوند و شما می توانید با برطرف نمودن این علائم، سیستم ترمز سالمی داشته باشید. البته که گاهی اوقات راه هایی نیز وجود دارد که با رعایت آنها، می‌توانید عمر سیستم‌ ترمز وسیله نقلیه خود را افزایش دهید

  • برای پیشگیری از خرابی ترمز بهتر است که از قطعات به اندازه عمر مفید آنها استفاده کنید. معمولاً هر قطعه که در سیستم ترمز خودرو به کار برده میشود، دارای عمر مفید می باشد. بنابراین باید برخی قطعات پس از مدتی استفاده، تعویض شوند تا سیستم ترمز خودرو سالم بماند.
  • در فواصل زمانی مشخص میزان روغن ترمز و مایع درون سیلندر را بررسی کنید. در صورت اینکه روغن بیش از حد کاهش پیدا نموده است، به تعمیرکارهای اتوشناس مراجعه نمایید.
  • برای کاهش علائم خرابی ترمز می توانید به نشانه های غیر طبیعی حین ترمز گرفتن توجه کنید. این نشانه ها گاهی مواقع، هشداری برای خرابی سیستم ترمز هستند. از جمله نشانه‌های غیرطبیعی باید به کشیده شدن خودرو به یک طرف، استشمام بوی سوختگی در هنگام ترمز گرفتن، فاصله زیاد بین ترمز گرفتن و توقف خودرو، لرزش فرمان حین ترمز و همچنین شنیده شدن صدای کوبیدن یا خرد شدن اشاره کرد.

در آخر باید بدانید که سیستم ترمز در تمامی خودروها، جایگاه ویژه‌ای دارد.  در صورت بروز هرگونه خرابی می تواند حوادث جبران ناپذیری را به وجود آورد؛ بنابراین بهتر است که با عیب یابی به موقع و تعمیر آن توسط نیروهای متخصص، از بروز این حوادث جلوگیری نمایید.

پیشگیری از خرابی ترمز

اگر ترمز خودرو خراب شود چه کارهایی باید انجام داد؟

هنگامی که علائم خرابی ترمز خودرو بروز پیدا می نماید، ممکن است که ترمز از کار بیفتد یا اینکه با تاخیر عمل نماید. به همین دلیل بهتر است در این هنگام، یکسری نکات را بدانید.

حفظ فاصله استاندارد خود با ماشین جلویی

در صورت ایجاد فاصله ایمن، شما می توانید زمان کافی برای واکنش نشان دادن داشته باشید و از بروز فاجعه جلوگیری نمایید. البته گاهی اوقات ممکن است که هنگام حرکت، متوجه درست عمل نکردن سیستم ترمز شوید. در این هنگام باید بر اعصاب خود مسلط باشید و با آرامش و خونسردی، تصمیم درستی بگیرید. درصورت اینکه سیستم ترمز عمل نکرد، دقت کنید که پای خود را بر روی پدال گاز نگذارید. اگر متوجه خرابی ترمز خودرو شدید، از مسیر آسفالت خارج نشوید. قرار داشتن بر روی آسفالت، باعث می شود تا خودرو با اصطکاک بر روی جاده به آرامی متوقف شود.

از انجام حرکات ناگهانی پرهیز کنید

انجام حرکات ناگهانی، ممکن است باعث خروج کنترل ماشین از دستان شما شود. بهتر است هنگامی که سرعت شما کاهش پیدا کرد، به سمت راست خیابان حرکت کنید تا ماشین به آرامی متوقف گردد. برای اینکه خودروهای دیگر را از مشکل خودروی خود آگاه نمایید، بهتر است که چراغ های چشمک زن را روشن کنید.  با استفاده از چراغ های راهنمای خودرو، در بین خطوط جاده جابجا شوید. پس از اینکه وضعیت خودروی خود را کنترل نمودید، زیر پدال ترمز را هم چک کنید.

اگر متوجه علائم خرابی ترمز شدید، به هیچ عنوان تلاش نکنید که ماشین را در حالت دنده عقب ببرید.

هر چند لحظه یک بار پدال ترمز را بفشارید

گاهی اوقات ممکن است که به دلیل نشت کردن مایع هیدرولیک، شما فشار بیشتری را برای توقف نیاز داشته باشید. اگر سیستم ترمز خودروی شما abs است، آن را محکم فشار ندهید. ممکن است با فشار زیاد، سیستم ترمز نیز قفل شود. همچنین هنگامی که سرعت خودرو شما به هنگام خرابی ترمز کمتر شد، با فشار دادن دکمه ترمز دستی آن را به آهستگی بکشید. اگر احساس کردید که سیستم ترمز دستی نیز قفل شده، آن را آزاد نمود و به حالت اول برگردانید. در سرعت بالا، به هیچ عنوان ترمز دستی را به سمت بالا نکشید. به این خاطر که ممکن است خودرو واژگون شود.

دلایل رایج در سفت شدن پدال ترمز

یکی از علائم خرابی ترمز سفت شدن پدال ترمز است. در اکثر مواقع افرادی که به اتوشناس مراجعه می کنند، با مشکل سفت شدن پدال ترمز خود مواجه هستند. در این مواقع ترمز عمل نکرده و خودرو را متوقف نمی نماید.

عوامل سفت شدن پدال ترمز

گل و لای

مایع ترمز یک مایع چسبناک است که به مرور زمان، آلودگی ها را به خود جذب می کند. این آلودگی ‌ها موجب سفت شدن پدال ترمز می شوند. بنابراین اگر با این مشکل مواجه شدید، می توانید با مراجعه به تعمیرکاران و با کمترین میزان هزینه، اقدام به تمیز نمودن دیسک از گل و لای و مایع چسبناک نمایید. گاهی اوقات ایرادات جزئی اینچنینی، مانع ترمز گرفتن در خودرو می شوند.

بوستر ترمز ضعیف

اگر بوستر ترمز ضعیف عمل کند، قادر به تولید خلا نبوده و اعمال فشار بر روی پدال هیچ کمکی به متوقف نمودن خودرو نمی کند.

اندازه اشتباه اجزای سیستم

اگر اندازه بوستر ها یا شلنگ ها، سایز متناسب با خودرو را نداشته باشند ممکن است که باعث سفت شدن پدال ترمز شوند.

عملکرد نامناسب دریچه بررسی کننده

این دریچه، کنترل خروج هوا از بوستر را برعهده دارد. اگر این قطعه شکسته باشد، ممکن است که باعث سفت شدن پدال گردد.

راه حل‌های برطرف نمودن سفتی پدال ترمز

اگر که پدال ترمز شما به دلیل بی کیفیت بودن مایع ترمز سفت شده است، می توانید مراحل زیر را انجام دهید تا این مشکل برطرف شود.

  1. ابتدا باید کلاهک مخزن را برداشته و آچار را به آرامی زیر مخزن بکشید. اگر به هنگام خروج آچار از مخزن، آچار تمیز نباشد، مایع داخل ترمز نیز لبریز خواهد شد. مایع قدیمی درون مخزن ترمز را خارج کنید و سپس مایع ترمز جدید را در مخزن بریزید.
  2. برای برطرف کردن سفتی پدال، مکش موتور را بررسی کنید. مکش موتور در حالت طبیعی، موجب تامین قدرت ترمز می شود. در سیستم ترمز خودروها، از مکش استفاده می‌کنند. با مکش نیرو داخل موتور چند برابر شده و از این نیرو برای ترمز گرفتن استفاده می شود. اگر مشکلی در مکش خودرو به وجود آمده باشد،  ممکن است که پدال ترمز سفت شود.

سفتی پدال ترمز

راههای پیشگیری از خرابی دیسک ترمز

یکی از دلایل خرابی ترمز انحراف دیسک است

اگر که دیسک ترمز خودرو دچار انحراف شود، قطعاً در سیستم ترمز اختلال ایجاد می گردد. برای پیشگیری از خرابی و انحراف دیسک ترمز، در ابتدا باید سبک رانندگی خود را تغییر دهید. هرچه رانندگی شما ایمن تر و با احتیاط تر باشد، قطعاً سلامت دیسک‌ ترمز تضمین خواهد شد.

 به هنگام رانندگی، از ورود به چاله های پر آب جلوگیری کنید.

در هنگام ورود به چاله ها، دیسک ضربه می بیند و گاهی اوقات تنش حرارتی باعث ایجاد انحراف در دیسک می شود.

 کثیفی دیسک ترمز و لنت ها

شاید شما فکر کنید که تمیز نبودن سطح دیسک، ربطی به کاهش قدرت ترمز نداشته باشد.اما باید بدانید که دیسک ترمز طوری طراحی شده که سطح آن، باید کاملاً صاف باشد. وجود هرگونه آلودگی و زنگ‌زدگی بر روی این قسمت باعث اختلال در ترمز گرفتن می شود.

دلایل خرابی ترمز ایجاد شیار بر روی دیسک

ایجاد شیار بر روی دیسک ترمز

موجب انحراف دیسک و در نتیجه کاهش قدرت سیستم ترمز خودرو می شود. در صورت ایجاد شیار بر روی دیسک، باید با استفاده از دستگاه تراش عمق شیار ها را برطرف کرد.

انواع سیستم ترمز در خودروها کدامند؟

سیستم ترمز خودرو به چند دسته متفاوت تقسیم بندی می‌گردد که در هرکدام علائم خرابی ترمز،  ممکن است متفاوت باشد.

ترمز مکانیکی

در این نمونه ترمز، نیرو از طریق قطعات مکانیکی به چرخ‌ها انتقال پیدا میکند. این نمونه ترمز در خودروهای قدیمی رایج تر است. اما امروزه از آن استفاده نمی‌شود.

 ترمز هیدرولیکی

از نمونه ترمزهای است که با فشار دادن پای راننده، نیروی ترمز توسط سیلندر فشار هیدرولیکی تامین می‌شود و از طریق قطعات، به چرخ ها انتقال پیدا می‌نماید. ترمز هوایی که توسط کمپرسور ها هدایت می‌شود، جهت انتقال نیرو استفاده می‌گردد. این نوع ترمز در اتوبوس‌ها و کامیون‌ها جای دارد، چرا که نمی‌تواند نیروی ترمز بالایی را انتقال دهد.

ترمز مغناطیسی

هم نوعی دیگر از ترمز می‌باشد.

سخن آخر:

دلایل خرابی ترمز در هر کدام از سیستم‌های ترمز، ممکن است متفاوت باشد. معمولاً در ترمزهای هیدرولیکی به دلیل استفاده بیشتر، میزان خرابی‌ها نیز افزایش پیدا میکند. خرابی سیستم ترمز در ترمزهای هیدرولیکی، باعث عملکرد نادرست ترمز به هنگام حرکت میشود.

اگر در هر کدام از از سیستم های ترمز ذکر شده، علائم خرابی ترمز را مشاهده نمودید حتماً با شماره 02145267 تماس بگیرید.

با ورود به تعمیرگاه، تعمیرکاران تمامی قسمتهای سیستم ترمز را چک میکنند. اگر هر کدام از قطعات، نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند  آن را درست می نمایند و از بروز حوادث ناخواسته و ناگوار جلوگیری می کنند. به طور کلی باید بدانید که سیستم ترمز در خودروها، بسیار ضروری است و حتماً باید به گونه‌ ای عمل نماید که راننده از توقف خودرو اطمینان داشته باشد.

علت خرابی ترمز ماشین توسط تعمیرکاران، به راحتی تشخیص داده می شود. بنابراین اگر خود در مورد خرابی ترمز اطلاعاتی ندارید، می توانید از تعمیرات تخصصی تعمیر ترمز اتوشناس کمک بگیرید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا