تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو

کیلومتر شمار خودرو چیست؟

از آنجاییکه کیلومتر شمار خودرو اهمیت بالایی در تعیین قیمت خودرو دارد  و برخی برای افزایش قیمت خودرو، کیلومتر شمار خودرو را تغییر می دهند در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره دستکاری کیلومتر شمار خودرو به شما آموزش می دهیم. کیلومتر شمارها قبلا بصورت دستی بوده و امروزه بصورت دیجیتالی طراحی شده است. تجهیزات به کار رفته در ساخت کیلومتر شمار به اندازه و قطر لاستیک های خودرو بستگی دارد. به عبارت دیگر با توجه به اندازه لاستیک های خودرو، تجهیزات کیلومتر شمار مکانیکی یا دیجیتالی است. به همین دلیل هم انتخاب لاستیک و رینگ هایی که مناسب ماشین شما نباشد در کار کیلومتر شمار اختلال ایجاد می کنند و مسافت طی شده را به طور صحیح نشان نمی دهند. به تغییر کارکرد کیلومتر شمار و یا از کار انداختن آن اصطلاحا دستکاری کیلومتر شمار می گویند. دستکاری کیلومتر خودرو باعث می شود مسافت طی شده توسط خودرو به درستی توسط کیلومتر شمار به نمایش گذاشته نشود و یا اصلا مسافت طی شده را نشان ندهد.

دستکاری کیلومتر خودرو

اثرات دستکاری کیلومتر خودرو

دستکاری کیلومتر خودرو یک نوع کلاه برداری یا تقلب به حساب می آید که می تواند عواقب بسیار خطرناکی مانند خسارات مالی و حتی جانی به همراه داشته باشد.

چگونگی کارکرد کیلومتر شمار

کیلومتر شمارها به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم می شوند و مانند یک ساعت عمل می کنند که توسط یک کابل به تایرهای جلویی خودرو متصل هستند. کیلومتر شمار ماشین با به حرکت در آمدن خودرو و ثبت مسافتی که توسط ماشین طی شده کار می کند. از عوامل تاثیر گذار در کارکرد کیلومتر شمارها، تایرهای ماشین و علی الخصوص چرخ های جلویی ماشین است. چرا که حرکت چرخ ها و چرخش آن ها با ثبت مسافت توسط کیلومتر شمار ماشین رابطه مستقیم دارد. دستگاه کیلومتر شمار با شمارش چرخش چرخ های خودرو مسافت طی شده توسط خودرو را در واحد کیلومتر ارائه می دهد. سنسوری که در کنار گیربکس قرار دارد، جریان الکتریکی و مکانیکی را توسط سیگنال هایی به رایانه ماشین منتقل می کند و در نتیجه این اطلاعات توسط ولتاژ موتور به صورت عدد در می آیند. 

دستکاری کیلومتر شمار چیست؟

همانند سایر قسمت ها و بخش های خودرو، مسافت پیموده شده توسط ماشین و مسافت ثبت شده توسط کیلومتر شمار خودرو نیز قابل دستکاری است. قبل از این که کیلومتر شمارها به حالت دیجیتالی دربیایند، اعداد ثبت شده توسط کیلومتر شمار ماشین به صورت دستی قابل تغییر بودند. امروزه اکثر ماشین ها دارای کیلومتر شمار دیجیتالی هستند. با این حال علیرغم دیجیتالی شدن کیلومتر شمار خودروها، کلاه برداران به راحتی مسافت ثبت شده توسط کیلومتر شمار ماشین را قبل از فروش آن تغییر می دهند. آن ها به واسطه تعویض برد ماشین و یا تغییر آنالوگ مسافت طی شده، اعداد ثبت شده توسط کیلومتر خودرو را به راحتی کم و زیاد می کنند.

دلالان با دستکاری کیلومتر ماشین در ظاهر نشان می دهند که خودرو مسافت کمتری را پیموده است و به این ترتیب ارزش مادی خودروی خود را در هنگام فروش بالا می برند. با وجود این که هدف از ساخت کیلومتر شمار های دیجیتالی کاهش روند دستکاری آنها بود، دستکاری کیلومتر شمارهای دیجیتالی نسبت به نوع مکانیکی آسان تر است.

 روش های تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو

در این بخش به چند روش برای تشخیص کیلومتر شمارهای دستکاری شده اشاره خواهیم کرد که به شرح ذیل است:

کیلومتر شمار دیجیتال:

در کیلومتر شمارهای دیجیتالی می توان دستگاه مخصوصی را به شبکه رایانه ماشین متصل کرد که در آن صورت مسافت پیموده شده واقعی توسط خودرو را به نمایش می گذارد. این دستگاه ها قیمت مناسبی دارند و همیشه در دسترس هستند.

عده ای دیگر دستگاه کیلومتر شمار ماشین را برداشته و سپس سیستم جدیدی با حافظه جدید جایگزین می کنند. سپس می توانند کیلومتر شمار خودرو را صفر و یا به دلخواه هر عددی قرار دهند.

کیلومتر شمار آنالوگ:

جهت دستکاری کیلومتر شمار نوع آنالوگ نیازی به دانش و تجهیزات خاصی نیست. ولی برای کاهش مسافت طی شده توسط خودرو باید کمی از دانش مکانیکی برخوردار بود. دستکاری کیلومتر شمار های آنالوگ به صورت دستی می باشد.

روش دیگر برای دستکاری کیلومتر شمار خودرو این است که چرخ های ماشین در جهت عکس بچرخند تا اعداد مسافت طی شده که ثبت شده است به آرامی کاهش یابد. این روش به تجهیزات خاصی نیاز دارد و به زمان زیادی نیاز دارد.

در هر دو روش دستکاری کیلومتر خودرو علائم زیادی وجود دارد که بتوان به کمک آن ها به دستکاری کیلومتر شمار خودرو پی برد. با وجود تمام ترفند ها در دستکاری کیلومتر خودرو ها، خودروسازان برخی از اقدام های حفاظتی را در کیلومتر شمار ماشین ها تعبیه کرده اند تا مردم بتوانند به راحتی از دستکاری کیلومتر شمارها مطلع شوند. اقدامات فیزیکی در تغییر سرعت سنج ماشین ها با علائمی که به جا می ماند، مثل اثر انگشت در صفحه نمایش و یا شل شدن پیچ های سیستم سرعت سنج آشکار خواهد شد.

روش دیگر برای پی بردن به دستکاری کیلومتر خودرو این است که ماشین را به حرکت درآورید و توجه کنید که اعداد کیلومتر شمار خودرو شما تغییر می کند یا خیر. همچنین به اعداد کیلومتر شمار خودرو دقت کنید که درست و خوانا باشند. در غیر این صورت کیلومتر شمار خودرو شما دستکاری شده است.

تشخیص دستکاری در کیلومتر شمار های دیجیتال بسیار سخت تر از کیلومتر شمار های آنالوگ است. بهتر است برای اطمینان بیشتر قبل از خرید خودرو آن را نزد یک کارشناس حرفه ای ببرید تا نگاهی به خودروی شما بیندازد.

کیلومتر شمار آنالوگ

دیاگ خودرو چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی، ماشین های تولید شده از فناوری های ویژه ای برخوردار شدند. برای تعمیر کردن خودروهای امروزی علاوه بر دانش و فنون مکانیکی باید کار با رایانه را نیز به طور حرفه ای یاد بگیرید. دیاگ دستگاهی است که جهت عیب یابی خودرو از آن استفاده می شود. این دستگاه عیب و ایرادات ماشین را شناسایی کرده و به تعمیر کاران در جهت تعمیر ماشین کمک بسیار زیادی می کند.

به دلیل اینکه هر خودرویی دارای سیستم کامپیوتری متفاوتی می باشد، بنابراین دستگاه های دیاگ مختلفی نیز تولید شده اند.

استفاده از دیاگ با توجه به نوع خودرو و دیاگ متفاوت است و نیاز به دستورالعمل های خاصی دارد. از ویژگی های اصلی دستگاه های دیاگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش خطا در صفحه نمایش خودرو
  • ارتباط گرفتن با نرم افزار خودروها

کار با دیاگ:

یادگیری کار با دستگاه دیاگ بسیار مهم است. زیرا با یادگیری آن می توانید به فرصت های شغلی زیادی دسترسی پیدا کنید.

مشکلاتی که با استفاده از دیاگ می توان به آن ها پی برد شامل چه مواردی می باشند؟

  • به کمک دستگاه دیاگ می توان اقدام به بررسی مشکلات سنسور هوا کرد.
  • یکی دیگر از فواید دستگاه دیاگ، بررسی عملکرد گیربکس است.
  • بررسی عملکرد ترموستات، یکی دیگر از فواید این دستگاه است.
  • بررسی حد مجاز میزان آب رادیاتور، از دیگر فواید این دستگاه است.
  • این دستگاه، میزان ولتاژ باتری خودرو را تعیین و مشخص می کند.
  • همچنین عملکرد موتور ماشین را بررسی می کند.
  • بررسی دنده و عملکرد جعبه دنده خودرو، یکی دیگر از فواید این دستگاه است.

دیاگ خودرو 

چک کردن شکل ظاهری خودرو

در تمام خودروها کارکرد و مسافت طی شده توسط ماشین روی فرمان، جا انداختن دنده ها و پدال ها تاثیر می گذارد که به راحتی قابل تعویض هستند.  اگر آگاهی کافی در این زمینه ندارید بهتر است خودروی خود را نزد یک کارشناس خبره ببرید.

معمولا دو قطعه را دلالان هنگام دستکاری خودرو تعویض نمی کنند:

  • در ماشین هایی که کارکرد بالایی دارند معمولا رادیاتور تعویض نمی شود.
  • در خودرو هایی که کارکرد پایین دارند ترمز تعویض نمی شود.
  • در ماشین هایی که کارکرد بالایی دارند معمولا رادیاتور تعویض نمی شود

حفره های موجود در رادیاتور با گذر زمان ممکن است در اثر تغییر هوا و برخورد گرد و خاک افزایش پیدا کند. این مورد بیشتر در ماشین هایی با کارکرد بالا دیده می شود. اگر رادیاتور خودرو را چک کردید و فواصل زیادی در آن مشاهده کردید باید احتمال دستکاری کیلومتر شمار خودرو را بدهید.

  • در خودرو هایی که کارکرد پایین دارند، ترمز تعویض نمی شود

صفحه ترمز در خودرو های با کارکرد بالا معمولا دارای لبه های تیز و برنده است. ولی در خودرو های کم کارکرد نظیر 20 هزار کیلومتر، تیزی لبه های صفحه ترمز بسیار غیر معمول است. این امر حکایت از دستکاری کیلومتر خودرو دارد. 

بازرسی لاستیک های خودرو

از آن جا که سرعت ماشین و کیلومتر شمار ماشین دو موضوع مرتبط با هم هستند، بنابراین با بررسی لاستیک ها می توان پی به دستکاری کیلومتر شمار خودرو برد. کیلومتر شمار ماشین آلات صنعتی بر اساس ساعت و از زمان روشن شدن کارکرد ماشین را ثبت می کنند. ولی در خودرو ها کیلومتر شمار ها با حرکت خودرو و ثبت مسافت کار می کنند.

از عوامل موثر در عملکرد کیلومتر شمارها، لاستیک ها و بخصوص لاستیک های جلویی است. به دلیل این که با هر چرخش کامل تایرها مسافتی طی و ثبت می شود.

تفاوت لاستیک نو و کارکرده

در این مواقع باید سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا شرایط ظاهری خودرو با عددی که کیلومتر شمار خودرو نمایش می دهد مطابقت دارد؟
  • آیا مسافت طی شده با خودرو با شکل ظاهری لاستیک ها مغایرت دارد؟
  • چهار لاستیک خودرو از نظر اندازه و برند یکی هستند؟ 

بررسی سرویس های دوره ای

سرویس های دوره ای خودرو یکی از کارآمد ترین راه ها جهت افزایش عملکرد قطعات و بررسی کلی خودرو است. در صورت عدم انجام این سرویس های دوره ای ممکن مشکلات فراوانی برای ماشین شما پیش آید که از آنها بی خبر باشید.

مثلا برای آگاهی از کارکرد کیلومتر شمار ماشین خود می توانید به افراد در قسمت سرویس ماشین آلات مراجعه کنید. آن ها با بررسی کارکرد ماشین و توجه به لاستیک های خودرو، در صورت دستکاری کیلومتر خودرو آن را تشخیص می دهند. توصیه می شود سرویس های دوره ای در وقت خود انجام شوند. زیرا ممکن است شما زمان دقیق تعویض روغن و تعویض قطعات را ندانید. بنابراین برای بررسی ماشین قبل از خرید آن بهتر است خودرو خود را جهت اطمینان سراغ تعمیرکاران برای سرویس ببرید. در سرویس های دوره ای همه قطعات و کارکرد قطعات ماشین بررسی می شود. افرادی که در این قسمت فعالیت می کنند به کارکرد کلیه قطعات خودرو تسلط دارند.

مزایای سرویس های دوره ای توسط اتوشناس

  • اطمینان از قطعات اصلی برای خودرو
  • نگرانی جهت زمان سرویس خودرو را ندارید.
  • نیازی به پیدا کردن تعمیرگاه مورد اعتماد ندارید.
  • سوابق سرویس های دوره ای به صورت کتبی ثبت می شود و شما هنگام فروش ماشین می توانید به خریدار ارائه دهید. 

استفاده از کارشناس خودرو

امروزه خرید و فروش خودرو بین مردم بسیار رواج پیدا کرده است. به همین دلیل افرادی که قصد خرید خودرو را دارند، نیازمند افرادی هستند تا در زمینه سالم بودن یا عدم سلامت قطعات ماشین به آن ها هشدار دهند. در اکثر مواقع فروشندگان خودرو تمام عیب های ماشین را به خریداران اعلام نمی کنند. مراجعه به یک کارشناس خودرو در این مواقع بسیار لازم می باشد.

منظور از کارشناسی خودرو بررسی و کنترل همه جانبه خودرو است. به عبارت دیگر منظور از کارشناسی خودرو، بررسی عواملی مثل رنگ بدنه خودرو، وضعیت ترمز و گیربکس، بررسی کامل موتور و کیلومتر شمار خودرو است. برای اطلاع از میزان کارکرد واقعی خودرو خود و اطمینان از عملکرد قطعات ماشین حتما به کارشناس خودرو مراجعه کنید. با این کار شک و شبهه ای در دستکاری کیلومتر شمار خودرو خود نخواهید داشت. کارشناسی خودرو اتوشناس شامل سه قسمت می باشد که میتواند از کارشناسان با تجربه این مجموعه استفاده کنید:

 رادیاتور ماشین چیست؟

رادیاتور خودرو، دستگاهی بسیار اساسی در خودرو به حساب می آید که اگر این قطعه وجود نداشته باشد بی شک بعد از طی کردن مسافت کوتاهی توسط ماشین قسمت های اصلی خودرو آتش خواهد گرفت. این آتش اگر مهار نشود توسط لوله پمپ بنزین باعث منفجر و نابود شدن خودرو شما خواهد شد.

در صورت خرابی رادیاتور باید سریعا برای تعمیر آن اقدام کرد. زیرا ممکن است به سایر قطعات خودرو آسیب بزند. در خرابی رادیاتور اولین قطعه ای که آسیب می بیند سیلندر خودرو است. بعد از خرابی سیلندر مستقیما به موتور فشار وارد آمده و آن را نابود می کند.

رادیاتور

کاربرد و تاثیر رادیاتور ماشین

از وظایف اصلی و تاثیرگذار رادیاتور خودرو باید به سیستم خنک کنندگی آن و نیز ایجاد گرما برای بخاری خودرو اشاره کرد. کاربرد دیگر رادیاتور ماشین به شرح ذیل است:

به اشتعال در آوردن سوخت ماشین: با فرآیند استارت زدن، شمع موتور جرقه زده و سوختی که در ماشین وجود دارد از طریق لوله های پمپ بنزین به درون موتور حرکت کرده و انفجار صورت می گیرد. سپس پیستون به سمت پایین هدایت شده و به این صورت خودرو روشن خواهد شد.

توجه به رادیاتور خودرو

رادیاتور ماشین تنها قطعه ای است که مانند سایر قطعات خودرو تا چندین سال عمر نمی کند و حداکثر هر یک سال باید تعویض شود. بنابراین داشتن این پیش فرض کمک بسیار زیادی در به دام انداختن دلالانی که در دستکاری کیلومتر شمار خودرو نقش دارند می کند. زیرا بر خلاف سایر کشور های دیگر مردم ایران تا خرابی کامل رادیاتور آن را تعویض نمی کنند.

همچنین در اثر تغییر فصل و گذر زمان فواصل موجود در رادیاتور توسط گرد و غبار و هجوم حشرات افزایش پیدا می کند که این نشانه ای بر کارکرد بالای خودرو است. به همین دلیل برای پی بردن به دستکاری کیلومتر خودرو یا عدم دستکاری آن بهتر است میزان کارکرد خودرو را با وضعیت رادیاتور خودرو مقایسه کنید.

دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز نیز قطعه ای بسیار تعیین کننده در حرکت ماشین محسوب می شود. به طوری که در ماشین های امروزی معمولا دیسک ترمز فقط در چرخ های جلویی وجود دارد. در برخی دیگر از ماشین ها چهار چرخ دارای دیسک ترمز هستند. این قطعه بخشی از سیستم یک خودرو به حساب می آید که وظیفه متوقف کردن ماشین را دارد.

اجزای اصلی دیسک ترمز شامل موارد زیر می باشد:

  • لنت یا لاستیک های ترمز
  • تنظیم کننده یا کالیبر

یک ماشین در حال حرکت دارای انرژی جنبشی بالایی می باشد و قطعه ای مثل ترمز باید وجود داشته باشد تا این انرژی را از سیستم خودرو خارج کند.

انواع دیسک ترمز خودرو

دیسک ترمز معمولا دو نوع دارد که خودروسازان با در نظر گرفتن معیار هایی یکی از این دو نوع را برای نصب در خودرو انتخاب می کنند:

  • دیسک ترمز معمولی
  • دیسک ترمز خنک کننده
  • دیسک ترمز معمولی

این مدل دیسک با توجه به اسم خود دارای ظاهر صاف و ساده ای می باشد که معمولا از جنس آهن و آلیاژ های آن است. این دیسک ترمز ها قابلیت انرژی گرمایی بالایی نداشته به همین دلیل خاصیت ترمزگیری مناسبی برای خودرو ها ندارند. به طوری که سریعا دمای آنها بالا رفته و داغ می شوند و کارایی مفید خود را به زودی از دست می دهند.

  • دیسک ترمز خنک کننده

از دیسک های ترمز خنک کننده در ماشین های امروزی بهره می برند. طوری که اکثر ماشین هایی که به بازار عرضه می شوند دارای دیسک ترمز از نوع خنک کننده می باشند. این دیسک ها دارای قابلیت گرمایی بالایی نسبت به نوع معمولی هستند. عملکرد این ترمزها به شکلی است که هنگام حرکت در سطح شهر و ترمز کردن، اثر گرمایی به وجود آمده از اصطکاک لنت و پیستون خارج شده و داغ نمی کنند. شکل ظاهری این دیسک ترمز ها به صورت صفحات توخالی است که این سوراخ ها برای قرار گیری سیستم های خنک کننده تعبیه شده است.

دستکاری کیلومتر خودرو

توجه به لبه های دیسک ترمز

طبق آن چه گفته شد، دیسک ترمز از سری قطعاتی است که معمولا دلالان هنگام فروش به آن توجه نکرده و آن را تعویض نمی کنند. برای پی بردن به دستکاری کیلومتر خودرو ابتدا باید وضعیت دیسک ترمز را مشاهده کنید. دیسک ترمز هایی که از کارکرد آن ها خیلی گذشته باشد معمولا دارای لبه هایی صاف و برنده هستند و بالعکس دیسک ترمز ها در ماشین های کم کارکرد قطور و یک دست می باشند.

سائیدگی های پدال، فرمان و دسته دنده

همانطور که گفتیم دستکاری کیلومتر شمار خودرو از روش هایی است که فروشندگان خودرو توسط آن اقدام به فروش خودرو با قیمت بالاتر می کنند. به طور کلی وضعیت ظاهری خودرو نشان دهنده میزان کارکرد آن است. اگر سائیدگی پدال گاز یا فرمان و یا دسته دنده غیر عادی بود و یا این که به تازگی عوض شده و نو باشد، باید شک کرد.

مقایسه سال تولید در برابر کارکرد کیلومتر خودرو

از آنجا که فروشندگان خودرو برای فروش بالاتر خودروی خود، برای تعویض تمام قطعات خودرو هزینه نمی کنند، باید در نظر گرفت که سال تولید خودرو با ویژگی های ظاهری و داخلی خودرو هم خوانی داشته باشد. در این گونه مواقع با چک کردن ظاهر خودرو مثل رنگ بدنه و وضعیت صندلی و دستگیره ها می توان به دستکاری یا عدم دستکاری کیلومتر شمار خودرو پی برد. همچنین در صورت وضعیت غیر عادی قطعات داخلی ماشین مثل کهنه بودن یا نو بودن غیرعادی قطعات داخلی ماشین می توان به دستکاری کیلومتر شمار خودرو توسط فروشنده ماشین شک کرد.

اگر کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده بود، چه باید بکنیم؟

در این گونه مواقع قبل از این که زود قضاوت کنید باید مدارک معتبری دلیل بر ادعای خود به دست آورید. باید از طریق قانونی عمل کنید. مثلا می توانید به یک وکیل مراجعه کرده و از فروشنده ماشین خود شکایت کنید. از آن جا که انجام این پروسه بسیار زمان بر و پر دردسر است، پیشنهاد می شود قبل از خرید ماشین آن را نزدیک کارشناس با تجربه در این زمینه ببرید تا از مشکلات خودرو با خبر شوید.

کلام آخر

با تمام نکاتی که گفته شد باید گفت باز هم تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو کار بسیار سختی است. در مواردی که در خرید ماشین حس بدی داشتید و یا شک داشتید بهتر است برای اطمینان خاطر خود از یک تعمیرکار ماشین که از دانش کارشناسی ماشین برخوردار است کمک بگیرید.

دلیل دیگری که می تواند به شما کمک کند این است که در این گونه موارد معمولا فروشنده ها از مراجعه به یک کارشناس برای نشان دادن خودرو اجتناب می کنند. در این مواقع مطمئن باشید که خودرو ایرادی دارد و فروشنده سعی در پوشاندن آن دارد. بعلاوه در خودروهای امروزی معمولا اطلاعات کیلومتر شمار خودرو در حافظه کامپیوتری آن قرار دارد که شما به راحتی با استفاده از دستگاه دیاگ می توانید کیلومتر واقعی ثبت شده را ببینید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا