کاور بهتر است یا سرامیک؟

Wrap or ceramic coating

کاور بهتر است یا سرامیک؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از افرادی که قصد ایجاد تغییر بر روی خودرو خود را دارند، به خود مشغول میکند. در این مقاله میخواهیم به بررسی این موضوع از جنبه‌های مختلف بپردازیم تا نهایتا شما بتوانید تصمیم بگیرید که کدامیک برای خودرو شما مناسب‎تر است، کاور یا سرامیک؟

در ابتدا به بررسی خواص سرامیک خودرو و کاربرد‌های آن میپردازیم، سپس تمام این جزییات را در مورد کاور خودرو نیز وارسی مینماییم. در پایان این مطلب شما میتوانید با توجه به تمام جوانب سرامیک یا کاور کردن خودرو، پوشش موردنظر را برای اتومبیل خود انتخاب نمایید.

سرامیک بدنه خودرو و مزایای آن

نانوسرامیک نوعی پلیمر مایع دارای سختی 9H میباشد که درون لایه‎‌های رنگ نفوذ کرده و با آن پیوند برقرار میکند. مواد نانوسرامیک روی سطح رنگ خودرو در حین عملیات سرامیک کردن بدنه با توجه به دمای محیط به سرعت تبخیر شده و لایه ای بسیار ظریف ایجاد مینماید که حالت شاین و براقیت فوق العاده‎‌ای بر روی بدنه ماشین شما ایجاد میکند. لایه محافظ به وجود آمده از عوامل محیطی و مخرب جزیی که همان خط و خش‌‎های ریز و آلودگی‌هایی مثل گل و لای و لکه‌های آب روی سطح بدنه هستند، جلوگیری مینماید.

سرامیک خودرو بنز

در مورد سرامیک کردن بدنه ماشین موضوع مهم و قابل توجه این است این پوشش فقط در برابر خط و خش و خراش ریز میتواند از خود مقامت نشان دهد. همچنین در برابر صدمات ناشی از عوامل محیطی مانند شاخه‌های کوچک و شته درختان و سنگ ریزه‌ها از رنگ شما محافظت میکند.

البته یکی از نکات قابل توجه قبل از اجرای کاور یا سرامیک، حصول اطمینان از سلامت وضعیت رنگ ماشین است. به این صورت که سطح موردنظر ما میبایست از هر گونه عوامل مضر از جمله خط و خش یا هر گونه کثیفی عاری باشد تا کاور یا سرامیک بدنه خودرو به نحو صحیح اجرا گردد.

مورد دیگری که در موثر بودن کاور یا سرامیک از اهمیت بسیاری برخوردار است، اجرای صحیح آن توسط نیروی مجرب و با تجربه است. نتیجه این اتفاق این است که بعد از اجرا پوشش، سطح موردنظر به صورت یک‎دست و بدون هیچ عیب و نقصی در تمام زوایا و جزییات خواهد بود و پوشش استفاده شده عمر واقعی خود را خواهد داشت.

در ادامه میخواهیم به بررسی مزایای سرامیک و سپس کاور بپردازیم تا بتوانید با دید باز و اطلاعات کامل در خصوص پوشش انتخابی تصمیم بگیرید.

مزایای سرامیک کردن خودرو

سرامیک با به وجود آوردن لایه محافظ بر روی بدنه، باعث افزایش طول عمر رنگ ماشین می‌شود. با توجه به اهمیت حفاظت از رنگ خودرو برای تمام مالکان خودرو‌ها، پوشش سرامیکی بسته به نوع برند و مقاومت آن بین 3 تا 5 سال قادر به حفاظت از رنگ شما می‌باشد. این لایه در نقش محافظ همانند پوسته شفاف در برابر بسیاری از عوامل محیطی مخرب مقاومت می‌نماید.

آبگریزی

پوشش‌های سرامیکی دارای خاصیت آب‎گریزی بوده و سطحی بسیار لغزنده‌‎ای بر روی رنگ خودروی شما ایجاد می‌کنند. بنابراین سطح سرامیک شده، کمتر به شست‌و‌شو نیازمند خواهد بود، چرا که چسبندگی کثیفی‌ها به بدنه کاهش یافته و نتیجتا نه تنها نیاز کمتری به تمیز کردن خواهد داشت بلکه تمیز کردن آن نیز به همین دلیل بسیار راحت می‌باشد.

آبگریزی سرامیک بدنه ماشین

مواد شیمیایی

بسیاری از مواد شیمیایی نظیر انواع شوینده‌ها، بنزین، انواع روغن‌ها و به طور کلی میتوان گفت اکثر مواد شیمیایی دارای غلظت، برای رنگ خودرو ضرر دارد. پوشش سرامیک میتواند مانند یک محافظ مانع آسیب رسانی این عوامل به رنگ خودرو شما باشد.

مقاومت در برابر آفتاب سوختگی

اشعه‎‌های فرابنفش (UV) خورشید باعث اکسیداسیون رنگ شده و در طول زمان آفتاب سوختگی، زنگ زدگی و به طور کلی آسیب جدی به رنگ خودرو را به همراه خواهد داشت. سرامیک کردن خودرو میتواند از این عامل خطرناک نیز جلوگیری نموده و سلامت رنگ خودرو را به مدت چند سال تضمین کند.

جلوگیری از خط و خش‌ها

همانطور که قبلا نیز گفتیم، پوشش‌های سرامیکی قادر نیستند به طور کامل در برابر خط و خش مقاومت نمایند و فقط میتوانند تا حدی مشخص، که به مقاومت سرامیک اجرا شده بستگی دارد، از خود مقامت نشان دهند. در کل میتوان گفت پوشش سرامیکی قادر به مقاومت در برابر خط و خش‌های ریز و جزیی می‌باشد.

زیبایی ظاهر خودرو

بدنه خودرو پس از اجرای صحیح سرامیک دارای براقیت و درخشندگی فوق العاده‌‎ای میگردد که باعث زیبایی دو چندان ماشین خواهد شد. این خاصیت در ماشین‌‎های با رنگ مشکی حالتی آینه‌ای را به وجود خواهد آورد. در مورد سایر رنگ‌ها نیز  هرچه خودرو دارای سطح بدنه تمیزتری باشد، این حالت آینه ای جلوه بیشتری خواهد داشت. نکته قابل توجه دیگر این است که براقیت و درخشندگی حاصل از سرامیک بر روی بدنه ماشین، از تمامی پوشش‌های واکس بیشتر می‌باشد.

البته مجددا تاکید می‌نماییم که تمامی عوامل و مزایای بالا، نیازمند اجرای صحیح توسط افراد حرف‌ه‎ای و زیرسازی مناسب برای اجرای سرامیک است.

اجرای پوشش سرامیک

تا اینجا مزایای سرامیک کردن خودرو را بررسی کردیم، حال به بیان مزایای کاور کردن خودرو میپردازیم:

مزایای کاور کردن خودرو

محافظت تمام عیار در برابر خط و خش

انواع برند‌های کاور مطرح در بازار با وجود ضخامت‌های گوناگون، نقش محافظتی بسیار بهتری را نسبت به سرامیک در برابر خط و خش ایفا مینمایند.

به طور کلی کاور‌ها، چه کاور رنگی و چه کاور شفاف، دارای خاصیت حفاظتی قوی میباشند که از خط و خش‌ها جلوگیری خواهند کرد. در ادامه مقاله به بررسی دقیق نحوه جلوگیری کاور در برابر خط و خش خواهیم پرداخت.

عکس

طیف وسیع رنگ در کاور‌های رنگی

یکی دیگر از مزیت‌های کاور، امکان انتخاب نوع رنگی آن و ایجاد تغییر در رنگ خودرو میباشد. در این میان کاور‌های رنگی دو برند ORAFOL و KPMF دارای بیشترین تنوع رنگ میباشند.

کاور اورافول و KPMF

آیا میتوان رنگ کاور بدنه را متفاوت از رنگ اصلی خودرو انتخاب کرد؟

خیر، با توجه به قوانین موجود در ایران و اطلاعات ثبت شده در کارت ماشین، تنها میتوان کاور همرنگ یا مشابه رنگ اصلی خودرو را انتخاب و بر روی بدنه نصب نمود. به طور مثال اگر رنگ خودروی شما سفید است و میخواهید با یک تغییر، خودرو خود را زیباتر کنید، بر حسب انتخاب و سلیقه خود میتوانید انواع مدل‌های جذاب مات، مات متالیک، براق متالیک، سفید طلایی مات، سفید طلایی براق و یا ساتن با رنگ سفید را انتخاب نمایید. همچنین میتوانید کاور سفید با طیف‌های آبی و صورتی، سفید کهکشانی یا هفت رنگ را برگزینید. مطمعنا بعد از اجرای کاور توسط افراد مختصص، زیبایی خودروی شما چندین برابر خواهد شد.

خاصیت آبگریزی

یکی از ویژگی‎‌های موجود در تمام کاور‌ها خاصیت آب‎گریزی میباشند. دلیل این اتفاق وجود مواد نانو از جنس پلی اورتان (TPU) در مواد تشکیل دهنده آنهاست که بعد از اجرا، خودروی شما را دارای پوششی به ضخامت 90 تا 200 میکرون مینماید. همانند سرامیک خودرو، پوشش به وجود آمده باعث میشود که عوامل محیطی مانند آب، گرد و خاک و همچنین گل و لای کمتر روی سطح خودرو باقی بماند و خودرو بسیار راحت‎تر تمیز شود.

خاصیت ضد اشعه‌های مضر UV (ضد آفتاب سوختگی و …)

کاور خودرو پوششی ضخامت دار می‌باشد که این ضخامت و مواد تشکیل دهنده آن از عوامل مخرب آسیب زننده به رنگ خودرو که یکی از آنها اشعه UV است جلوگیری می‌کند. این اشعه در دراز مدت باعث زنگ زدگی خودرو می‌گردد، که وجود کاور روی بدنه خودرو، باعث عدم اکسیداسیون سطح رنگ خودرو میشود.

کاور کردن خودرو

خاصیت ضدشیمیایی و اسیدی

کاور خودرو با توجه به مواد تشکیل دهنده نانو، از عوامل مخرب شیمیایی از جمله باران‌های اسیدی، انواع رو‎غن‌ها، انواع مواد نفتی مانند بنزین، گازوئیل و … که باعث آسیب جدی به رنگ ماشین می‌گردد، جلوگیری مینماید. البته تاکید بر این نکته الزامی است که تمامی مزایای کاور تنها در صورت نصب صحیح و اصل بودن جنس استفاده شده، قابل بهره برداری خواهند بود.

خود‌ترمیمی

ویژگی دیگر کاور‌های شفاف و رنگی خودترمیمی آنهاست. به این معنا که خط و خش‌‎های ریز ایجاد شده بوسیله کاردک مخصوص حین اجرای کاور و یا حتی در زمان انجام کارواش، با توجه به مواد پلیمری خاص درون کاور، در دمای 40 درجه، با نور خورشید، سشوار و یا آب گرم، تمامی خط و خش‌‎ها از بین خواهد رفت و شفافیت کاور مانند روز اول خواهد بود.

 

 

جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده، هر کدام ازین دو پوشش، کاربرد‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. با مقایسه مزایا و کاربرد‌های این دو پوشش میتوان گفت اگر شما به دنبال یک محافظ تمام عیار برای خودرو خود هستید و میخواهید اتومبیل‎تان در مقابل خط و خش‌‎ها عمیق و ریخته شدن رنگ در تصادفات در امان باشد، و علاوه بر آن از خاصیت آب گریزی و گرد گریزی و جلوگیری از آفتاب سوختگی و اسیدپاشی نیز بهره‎مند شوید، کاور کردن خودرو مناسب‎ترین گزینه است. دیگر برتری کاور نیز این است که با انتخاب کاور رنگی، امکان ایجاد تغییر و تنوع در ظاهر خودرو نیز فراهم میشود. در سوی دیگر اگر رفع خط و خش‌های فعلی و مقاومت در برابر خط و خش سطحی، و ویژگی‌های مثل براقیت بدنه خودرو، آب گریزی، عدم آفتاب سوختگی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی مدنظر شماست، سرامیک بدنه، پوشش مناسب برای ماشین شماست.

مرکز خدمات دیتیلینگ اتوآپ

موضوع مهم دیگری که در انتخاب بین کاور یا سرامیک خودرو موثر است، هزینه هر کدام ازین دو پوشش است. همان طور که قابل حدس است هزینه کاور بدنه خودرو بیشتر از سرامیک کردن آن میباشد، ولی بهره و مزایای آن نیز بسیار بیشتر از سرامیک میباشد. به طور کلی میتوان گفت در صورت امکان هزینه، بهترین گزینه برای بدنه خودرو، چه از لحاظ زیبایی و چه محافظتی، کاور هست. ولی نهایتا تصمیم گیری و انتخاب با شماست که کدامیک را برای اتومبیل خود بکار ببرید. برای مشاوره دقیق‎تر به صورت حضوری یا تلفنی میتوانید از طریق شماره تماس و فرم موجود در صفحه کاور، سرامیک و دیتیلینگ با اتوشناس در ارتباط باشید.

مرکز کاور و سرامیک اتوآپ

واحد اتوآپ مجموعه اتوشناس در زمینه کاور، نمایندگی برند‌های ORAFOL آلمان و KPMF انگلستان را دارا می‌باشد که این کاور‌ها با ضمانت‌ 3 ساله و طول عمر 5 تا 10 ساله بسته به نوع کاور انتخابی، ارایه می‌گردند. همچنین در زمینه سرامیک خودرو نیز اتوشناس نمایندگی برند ishine آمریکاست که این خدمت نیز با ضمانت 3 ساله با بالاترین کیفیت، خدمت مشتریان گرامی ارائه می‌گردد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا